Twinkle | Digital Commerce

GfK: ‘Verzadiging in online retail wordt zichtbaar’

2017-11-08
180101
  • 1:18

Volgens onderzoeksbureau GfK zullen Duitse consumenten over tien jaar 15 procent van al hun retailbestedingen op internet doen. ‘De online boom leidt niet tot het eind van fysieke retail. Eigenlijk zien we nu al een natuurlijke tendens richting verzadiging in de online retail.’

Dat verklaart GfK's Gerold Doplbauer naar aanleiding van de onderzoeksresultaten.

Boodschappen en drogisterijartikelen
Het online omzetaandeel in de Duitse retail groeit volgens GfK van 8,5 procent vorig jaar naar 15 procent in 2025. De verwachte toename is voor een belangrijk deel te danken aan een de groei van de online bestedingen aan boodschappen en drogisterijartikelen:

Food versus non-food
Toch doen consumenten ook in 2025 nog maar enkele procenten van hun uitgaven aan boodschappen en drogisterijartikelen online; worden de productgroepen buiten beschouwing gelaten, dan bedraagt het e-commerce aandeel niet 15 procent, maar 25 procent anno 2025; één op de vier Duitse non-food euro’s wordt tegen die tijd online besteed.

Verzadiging
GfK stelt dat ‘verzadigingstendensen’ zichtbaar worden bij productgroepen die al lang op internet te koop zijn, waaronder boeken en artikelen in het segment ‘technology & media’. De online bestedingen in die groepen groeien niet sterk meer. ‘Dat is het gevolg van innovaties en aanpassingen van fysieke retailers, die inmiddels succesvolle antwoorden hebben gevonden op de hevige concurrentie met nieuwe concepten en omnichannel oplossingen', aldus het onderzoeksbureau.


Volwassenwordingsproces
GfK brengt het volwassenwordingsproces van de hele Duitse online retail als volgt in beeld: