Een korting tot 20 procent haalt meer dan de helft van de Amerikaanse online shoppers met een opgeslagen product in een verlaten winkelmandje over om alsnog te kopen. Ook krijgen consumenten graag wat hulp bij de aanschaf van tijdelijk uitverkochte items bijvoorbeeld.
Dat blijkt uit onderzoek van BizRate Insights, onderdeel van marketingbedrijf Connexity. Het bureau vroeg 61.766 Amerikanen naar hun gedrag in digitale winkelmandjes in de periode van 1 januari tot 30 april van dit jaar.
Wanneer verlaten
50 procent van de online shoppers verlaat de website al voordat zij iets in hun digitale winkelmandje hebben gestopt. 18 procent vult enkel het winkelmandje (als een soort 'wensenlijstje') en vertrekt en 32 procent verlaat de online winkel pas in de checkout.
Redenen voor verlating
Waarom verlaten shoppers hun digitale winkelmandje? 21 procent zegt niet te hebben gevonden wat werd gezocht, bij 17 procent was het gewenste artikel, de maat of de kleur uitverkocht en 9 procent vond de prijs van het product te hoog. Amerikanen zouden graag willen dat webwinkels hulp bieden in het vinden van het juiste product. Dit kan bijvoorbeeld door een e-mail te sturen met informatie over wanneer een artikel weer terug in voorraad is of wanneer het item is afgeprijsd.
’s Avonds kopen
Van de consumenten die hun winkelmandje vullen tijdens het shoppen zegt 12 procent de producten te bewaren om later te kopen. Ruim de helft van hen vindt na zes uur ‘s avonds de beste tijd om het opgeslagen item alsnog aan te schaffen. 59 procent van de winkelmandjesvullers zegt alsnog te kopen als zij een aanbieding van 20 procent ontvangen voor het opgeslagen artikel. 25 procent zegt dit al te doen bij 10 procent korting. Een korting bieden na zes uur 's avonds zou dus een goede optie zijn voor Amerikaanse webwinkeliers om meer consumenten te laten kopen.
Erg mooi onderzoek, waarvan ik graag een Nederlandse variant zou zien. Ik denk namelijk dat Nederlandse shoppers nog gevoeliger zijn voor korting. Ook interessant om te zien dat 59% van de verlaters toch had gekocht als er tot 20% korting werd gegeven. Dat is weer voer voor (het afschaffen van) de shopping cart cookie.
Wat een waardeloos onderzoek, dat zijn geen kortingen die een webwinkel wil overwegen om standaard weg te geven. op deze manier werk je het verlaten van de winkelwagen in de hand, verder vraag ik me ernstig af in hoeverre bezoekers kunnen aangeven wat voor gedrag ze wel of niet zouden tonen. In praktijk blijkt dat de meeste bezoekers obv gedrag alsnog sluiten als ze het product nog een keer aangeboden krijgen, bovendien blijkt uit het onderzoek nogmaals dat mensen het winkelmandje gebruiken als 'opslag', oftewel, veel bezoekers zullen de producten sowieso alsnog kopen en dat moet je faciliteren, niet de korting