Twinkle | Digital Commerce

Belangrijke inzichten uit ‘The Future of Retail 2015’

2017-11-08
180101

The Future of Retail is een jaarlijkse analyse over de ontwikkelingen binnen de Amerikaanse retail. Vaak loopt de VS voor op Europa, de trends zijn daarom ook van belang voor Nederlandse retailbedrijven.


Het is een uitgebreide analyse. De volledige toekomstverkenning van Business Insider vindt u hier. Hieronder deel ik de belangrijkste ontwikkelingen voor Nederlandse retailers.
  
Tekst: Peter van der Schaar

1. Social media genereren meer waarde dan e-mail:

In Europa zien we nog dat e-mail, na search, het belangrijkste communicatiekanaal is voor verkoop. In Amerika zien we dat Facebook (inclusief Instagram), Twitter en Pinterest individueel al van grotere waarde zijn.

2. Jongeren geven de voorkeur aan het combineren van online en offline aankopen:

Retailers, treurt niet! Vaak wordt gedacht dat jongeren alleen nog maar online kopen. Niets is minder waar. Het grootste gedeelte van de tieners in Amerika geeft de voorkeur aan retailers die een combinatie bieden van online en offline aankopen.

3. Health & care is het volgende segment dat slachtoffer wordt van disruptiie:

Drogisterijen en supermarkten kunnen hun borst natmaken. De afgelopen jaren hebben we gezien dat marktsegmenten als (digitale) media, de financiële dienstverlening en elektronica zijn verschoven van offline naar online. De volgende markt waar dit gebeurt is health & care.

4. Abonnementen stuwen de online bestedingsgroei
Een belangrijk aspect hieraan is dat ongeveer 25 procent van alle online health & care bestedingen plaatsvindt in de vorm van een abonnement, waarbij je voor een vast bedrag voorzien wordt van de juiste producten. Ik verwacht dat dit ook in Nederland één van de belangrijkste drivers wordt voor groei in dit segment.

5. De consument is klaar om online boodschappen te doen:

Dagelijkse boodschappen vormen de grootste kans voor online retailers. Klanten die hun boodschappen online kopen, genereren meer waarde en ze zijn loyaler. Het marktaandeel is echter nog minimaal. Maar wat blijkt? Een ruime meerderheid van de Amerikaanse consumenten zegt wel bereid te zijn om de dagelijkse boodschappen online te gaan doen. De belangrijkste drempels zijn de beschikbaarheid van een mobiele bestelomgeving, bestelkosten en levertijd. De onlangs gerealiseerde startup Picnic zit in het hart van de consumentenvraag, maar ook Albert Heijn en Jumbo zijn al aan het voorsorteren op deze vraag.

Conclusie
Zowel de manier waarop we onze klanten bereiken als de kanalen waarin de klanten kopen worden meer versnipperd. De algemene conclusie is dan ook dat het belangrijk is om voor te sorteren op een nog meer gedifferentieerde wereld, waarin de consument verschillende kanalen naast elkaar en door elkaar gebruikt.
 
Peter van der Schaar is oprichter en directeur van Netwinst. Deze posting verscheen eerder op LinkedIn.


NB: e-commerce professionals kunnen zich aansluiten bij Twinkle - Dutch eCommerce. Deze LinkedIn-groep telt momenteel 6.930 leden.