Twinkle | Digital Commerce

Amazon weert bedrijven uit Prime

2017-05-27
180101
  • 1:25

Amazon heeft de voorwaarden voor loyaliteitsprogramma Prime aangescherpt in de VS. Bedrijven kunnen geen bezorgabonnement meer afsluiten. Amazon Prime richt zich nu nadrukkelijk op gezinnen, bedrijven worden verwezen naar Amazon Business.

De toegankelijkheid van Prime is voortaan gebaseerd op het nieuwe Amazon Households. Per account kunnen twee volwassenen en maximaal vier kinderen de voordelen van een enkel abonnement genieten, waaronder ‘gratis’ bezorging en toegang tot digitale films, boeken en muziek.

Bedrijven
Tot voor kort (cache) konden ook small businesses zich inschrijven voor Prime, met toegang voor vier verschillende medewerkers. Die mogelijkheid biedt Amazon nu niet meer, schrijft EcommerceBytes. In plaats daarvan kunnen bedrijven kosteloos een account aanmaken bij Amazon Business, de zakelijke marktplaats die de online retailreus dit voorjaar lanceerde in de VS. Het account biedt gratis verzending binnen twee dagen bij orders vanaf 49 dollar.

44 miljoen Amerikaanse abonnees
Prime is een belangrijke omzetmotor voor Amazon, recentelijk gemarkeerd door de eerste echte Prime Day. Alleen in de Verenigde Staten lopen er momenteel 44 miljoen abonnementen op Prime, volgens een nieuwe schatting van Consumer Intelligence Research Partners. Van de tien Amerikanen die het een maand proberen, nemen er zeven uiteindelijk een abonnement. Amazon koppelt de hoge conversie van 70 procent aan een grote loyaliteit: 95 procent van de jaarabonnementen die in het afgelopen kwartaal afliepen, is vernieuwd.

74 procent conversie
Uit ander onderzoek, van Milward Brown Digital, bleek eerder deze zomer dat Prime-leden ontzettend vaak tot een aankoop overgaan op Amazon.com. Ze zouden in 74 procent van de bezoeken iets kopen. De conversie van niet Prime-leden ligt op 13 procent, nog altijd fors hoger dan de gemiddelde conversie bij andere grote Amerikaanse online retailers.