Twinkle | Digital Commerce

Amazon in opspraak door ‘hoge werkdruk’ kantoorpersoneel

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:43

Amazon’s kantoormedewerkers ervaren een enorme werkdruk, die de pure player opvoert door de invoering van een prestatiesysteem. Dat schrijft The New York Times naar aanleiding van gesprekken met huidige medewerkers en oud-werknemers.

De afgelopen jaren is al diverse keren onderzoek gedaan naar de arbeidsomstandigheden in de fulfulmentcentra van Amazon. Termen als ‘neonazipraktijken’ passeerden hierin de revue. Het kantoorpersoneel in thuisbasis Seattle lijkt het niet veel beter te hebben. De werkdruk is immens, zo staat in het interviewverslag van The New York Times.

Saboteren
It’s the greatest place I hate to work’, vat John Rossman, oud-medewerker en schrijver van het boek 'The Amazon Way', het werk bij Amazon samen. Het bedrijf zou een prestatiesysteem hebben ingevoerd waarin elke werknemer cijfermatig wordt beoordeeld en waarin medewerkers anoniem melding kunnen maken van het werk van anderen. Dit laatste gebeurt vaak in negatieve zin; werknemers ‘saboteren’ elkaar door anoniem melding te maken bij de afdelingchef.

Verslaafd aan presteren
Vanwege het systeem raken veel medewerkers ‘verslaafd’ aan het harde werken. Amazon zou geen begrip hebben voor medewerkers die niet willen werken op vakantie, tijdens feestdagen en in weekenden, die ziek zijn of problemen in het privéleven hebben. ‘Ik heb een keer vier dagen achter elkaar niet geslapen vanwege een project dat af moest’, vertelt een medewerker. Zij huurde van haar eigen geld een freelancer in voor het invoeren van data, zodat haar prestaties stegen in het systeem.

Amabot
Het systeem is volgens het verslag van de New Yorkse krant leidend in alle werkzaamheden van Amazon-kantoorpersoneel. ‘If you’re a good Amazonian, you become an Amabot’, oftewel één met het systeem, aldus een oud-medewerker.

‘Niet de Amazon die ik ken’
Jeff Bezos zegt in een reactie zich niet te herkennen in de omschrijving van zijn bedrijf. In een memo vraagt hij werknemers zich direct bij hem te melden als zij niet goed behandeld worden op de werkvloer. Hij benadrukt hierin een zero tolerance beleid. Ook geeft hij aan dat een bedrijf, zoals door The New York Times omschreven, niet hoort te bestaan: ‘I know I would leave such a company.’