Twinkle | Digital Commerce

10 redenen voor conversieoptimalisatie

2017-05-27
180101

Uiteindelijk draait het in uw webwinkel allemaal om groei in conversie. Toch wordt er nog te weinig aandacht besteed aan de zin van conversieoptimalisatie. In dit artikel voor startende webwinkeliers geeft Daniel Laan van Guapa Media 10 redenen om conversion rate optimization (CRO) in te zetten.

Tekst: Daniel Laan

Succespercentage (conversion rate) 
Uw totaal aantal conversies is het aantal mensen dat de gewenste actie heeft ondernomen binnen uw e-commerce platform. Om uw succespercentage te berekenen, delen we het totaal aantal conversies door het aantal bezoekers in uw webwinkel.

Totaal aantal conversies / totaal aantal bezoekers X 100 = succespercentage.
vb: 10.000 bezoekers op het e-commerce platform met in totaal 500 conversies = een succespercentage van 5%

Reden 1
Binnen uw webwinkel is er altijd ruimte voor verbetering. Het maakt niet uit hoe goed uw e-commerce platform is ontworpen, de vraag blijft altijd: past dit ontwerp nog steeds bij de doelgroep van uw online winkel, of heeft de doelgroep andere verwachtingen?

Reden 2 
Optimalisatie is het verkrijgen van de juiste soort klanten voor uw webwinkel. Terugkerende en tevreden klanten delen hun ervaringen; hoe beter de ervaring, hoe vaker zij erover zullen praten.

Reden 3
Betaalde advertenties worden steeds duurder door toenemende concurrentie. Veel kopend verkeer naar uw webwinkel betekent dat de advertenties lonen. Met optimalisatie zou een klant omgezet moeten worden naar een direct terugkerende klant.

Reden 4
De verzamelde data van uw webwinkel is klaar om geoptimaliseerd te worden. CRO speelt in op het huidige verkeer in de shop. Optimalisatie verhoogt het rendement van uw huidige investeringen; het loont om meer huidige bezoekers terug te laten komen , dan om nieuwe bezoekers aan te trekken.

Reden 5
CRO verlaagt uw acquisitiekosten. Een verdubbeling van uw succespercentage betekent een halvering van uw kosten per acquisitie (CPA), of hoeveel elke nieuwe klant u kost.

Reden 6
CRO draagt bij aan het maximaliseren van de winst. Winst is nauw verbonden met uw succespercentage. U betaalt niet meer om meer conversies te krijgen, want dit doet de optimalisatie voor u. We spreken van rechtstreekste winst. Het optimaliseren vergt een investering, maar betaalt zich terug.

Reden 7  
Extra investeringsbudget voor extra acquisitie. Meer winst betekent meer geld om te investeren in het werven van nieuwe gebruikers. Door de optimalisatie weet u in welke trechters u het beste kunt investeren en het meeste oplevert.

Reden 8
Uw e-commerce platform is waardevoller voor affiliates en leveranciers. U verdient niet alleen meer, maar uw webwinkel neemt ook meer af bij leveranciers en affiliates. U genereer meer traffic, doordat u hoger in de zoekresultaten wordt geplaatst dan de concurrent.

Reden 9
CRO beperkt afleidingen in de customer journey. Bezoekers zijn sneller bij hun doel, nog voordat ze de kans krijgen om het doel ergens anders te vinden.

Reden 10  
CRO creëert momentum. Het creëert een krachtig vliegwielmomentum dat uw marktaandeel doet stijgen. Hoe hoger uw succespercentage, des te meer verkeer u kunt inkopen, waardoor u meer klanten mag verwelkomen, en ga zo maar door.

Daniel Laan is interaction designer bij Guapa Media.