In een nieuwe campagne positioneert Beslist.nl zich als leverancier van zekerheid: door prijzen en levertijden te vergelijken kunnen webshoppers met een geruster gemoed aankoopbeslissingen nemen. ‘Het grootste online winkelcentrum’ is als pay-off vervangen door ‘Beslissen met zekerheid’.
De nieuwe reclamepagne van Beslist.nl gaat vandaag van start op televisie. De vergelijker laat weten dat de spotjes inhaken op de seizoenen, à la Bol.com. Gewezen wordt op het gemak dat Beslist.nl biedt bij het kopen van dan relevante, populaire producten. ‘De tv-commercials worden consequent doorgezet naar radio en dienen als basis voor branding activiteiten op online kanalen waaronder social, display en video’, laat het bedrijf weten.
In het eerste spotje staan tuinartikelen centraal:
Assistent
Met de campagne wil Beslist.nl naar eigen zeggen zijn merkbekendheid verder vergroten en direct verkeer genereren. ‘De nieuwe commercials op radio en televisie zijn getest aan de hand van wetenschappelijke inzichten en worden ondersteund door een online campagne’, aldus Beslist.nl. Doel is een sterke koppeling te maken tussen ‘online shoppen’ en het merk Beslist.nl. Meer dan in het recente verleden positioneert het bedrijf zich als een assistent bij het online winkelen, minder als one stop shop.
Klikvergoedingen
De vergelijker was afgelopen voorjaar veel in het nieuws na het besluit om cost per click weer leidend te maken. Een aantal online retailers nam (al dan niet deels) afscheid van Beslist.nl, omdat de klikvergoedingen te hoog zouden liggen.
Wij hebben ook met zekerheid besloten de absurd hoge tarieven van beslist niet meer te gaan betalen.
Wij waren erg geschrokken van de hoge(re) CPC-tarieven van Beslist. Ik moet echter toegeven, na de eerste maand lijkt het enigszins mee te vallen.
Het bezoekersaantal en aantal kliks is enorm gedaald. Al met al komen wij qua klikkosten echter ongeveer gelijk uit. Gelukkig is ook de omzet vanuit Beslist ongeveer gelijk gebleven.
Oftewel, mee relevanter verkeer en een hogere conversieratio. Onder de streep een vergelijkbare (iets lager) ROI.
Tegelijkertijd missen we wel alle producten/productgroepen die voorheen gratis werden weergegeven, die bij betaalde kliks niet rendabel waren. Ook missen we een groot aantal bezoekers en zijn wij selectiever met het aantal op Beslist actieve producten.
De komende tijd goed in de gaten houden en finetunen dus.
Misschien zouden ze zich eerst is moeten richten op de kernwaarde van de bedrijfvoering voordat ze een grote mediacampagne lanceren.
In de categorie waar wij met ons bedrijf actief waren is sinds de nieuwe, belachelijk hoge, tarieven 80% van de aanbieders verdwenen. Hoe kan je dan als consument 'beslissen met zekerheid'. De kans is vele malen groter dat een aanbieder die niet op beslist staat een beter aanbod heeft.
In de tussentijd blijven we intensief gebeld worden door stagiaires van Beslist (Elke week een ander) om te vragen waarom we niet meer actief zijn en of we wel mee willen gaan doen in de nieuw ontwikkelingen. Het antwoord is en blijft NEE!
Beslist heeft geen zicht meer op de realiteit in de markt en verliest elke dag aanbieders. Tegelijkertijd een mediacampagne starten voor de consument lijkt mij een erg slecht idee. Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat andere soortgelijke aanbieders beslist.nl gaan inhalen.
Wij hebben onze elektronica webshops ook weggehaald bij beslist. Ik vraag me in het algemeen af waar het met klikkosten heen gaat. Adwords is met klikkosten van 40 cent al niet rendabel te maken. Nog even en al de kleine spelers haken af.
Onze producten zijn ook weg vanwege de door Beslist gemaakte keuzes. Liever focus op je bedrijf ipv dit soort "windowdressing". Komt op mij over als opa's laatste kunstje.
Wat betreft electronica heeft beslist.nl in ieder geval de slag verloren denk ik.
Zomaar random twee tvs aangeklikt en vergeleken met de pricewatch van tweakers.net:
Samsung UE40J6200
http://tweakers.net/pricewatch/442484/samsung-ue40j6200aw-zwart.html
30 aanbieders.
http://www.beslist.nl/elektronica/d0000304406/Samsung_UE40J6200.html
10 aanbieders.
Sony Bravia KDL-43W805C
http://tweakers.net/pricewatch/441732/sony-bravia-kdl-43w805c-zwart.html
25 aanbieders.
http://www.beslist.nl/elektronica/d0000286265/Sony_KDL-42W805.html
5 aanbieders.
Bij deze laatste ligt de laagste prijs bij beslist.nl ook nog eens meer dan 30 euro hoger dan bij tweakers.net!
Ik vind het een heel vreemde strategie die ze daar voeren bij beslist.nl. Je zou verwachten dat ze de listing van producten zo compleet mogelijk willen maken. Maar er is juist het omgekeerde aan de gang... Ik kan met de beste wil van de wereld geen reden zien waarom je geen gratis listings aan zou willen bieden. Ja, die leveren wat betreft omzet niks op, maar je hebt ze wel nodig. Net zo goed als bijvoorbeeld google de natuurlijke zoekresultaten nodig heeft naast de gesponsorde zoekresultaten (de reclames).
Ik heb eerder gezegd dat de strategie die beslist.nl mij deed denken aan die van een bedrijf wat snel zijn waarde probeert op te kloppen omdat de eigenaren de intentie hebben om de zaak snel te verkopen. Maar daar ben ik de afgelopen maanden opterug gekomen. Het constant veranderen van koers en het gebrek aan visie en inzicht in de markt van de minimaal afgelopen twee jaar begint mij meer te lijken op dat van bijvoorbeeld hyves.nl in de laatste paar jaar voor hun ondergang.
en dan eindig je de commercial met 'altijd sale' ik haak af.
Ik denk dat de meeste mensen toch nog als eerste op een 'merk' website gaan kijken (Media Markt ofzo of Wehkamp) en dan eigenlijk wel benieuwd zijn naar lagere prijzen.
Sinds kort heb ik zo'n vergelijker die op de achtergrond draait geinstalleerd. In Amerika al heel populair en in Nederland zijn er ook al een paar. Ik gebruik Shoppingbuddy en die heeft me toch al paar keer wat geld bespaard.
Beslist is gewoon een boeven bende. We hebben verschillende afspraken in het verleden gedaan met dit bedrijf. In het algemeen worden de afspraken daar altijd teruggefloten. Geen inzicht en antwoorden op Klik informatie en ga zo maar door. klap op de vuurpijl was natuurlijk het aanzetten van producten terwijl je ze zelf hebt uitgezet. en als je goed hebt gekeken gebeurde dat in het verleden wel meer. Zeer onbetrouwbare partij dus.