Unilever heeft een strategisch pact gesloten met de Alibaba Group. Het levensmiddelenconcern verkoopt al producten op Tmall, nu gaat Unilever samen met Alibaba zijn bereik vergroten en innovaties doen. Belangrijk aandachtsgebied: het Chinese platteland.
Dat maken beide concerns vanochtend kenbaar. Unilever heeft al ongeveer vijf jaar een storefront op Tmall.com, maar de directe verkopen aan Chinese consumenten zouden de laatste tijd zijn tegengevallen. De nauwere samenwerking met Alibaba moet de afzet stuwen, met name op het Chinese platteland. Volgens de e-commerce gigant groeien de online bestedingen daar 18 procent sterker dan in de Chinese steden.
Ongeëvenaard
Door gebruik te maken van Alibaba’s datagedreven ecosysteem kan Unilever consumenten in heel China bereiken met ‘ongeëvenaarde precisie en effectiviteit’, zeggen beide partijen in een verklaring. De belangrijkste terreinen van samenwerking zijn de penetratie op het Chinese platteland, cross-border e-commerce, consumentenbescherming (tegen namaak) en big data. Unilever en Alibaba verwachten gezamenlijke innovaties te kunnen doen de komende tijd.
Rocket Internet en JD Worldwide
Unilever probeert zijn afzet in Azië ook te vergroten met andere partners. Zo ging de Brits-Nederlandse multinational een jaar geleden in zee met Daraz.pk, een dochter van Rocket Internet in Pakistan. Vorige maand nog opende Unilever een online flagship store op JD Worldwide. Het is een platform waarop internationale bedrijven hun producten direct aan Chinezen kunnen slijten, vergelijkbaar met Alibaba’s Tmall Global.
Lees ook:
- Unilever deelt foto's van kopers met online retailers (16 januari 2015)
- Unilever wil ‘e-commerce opnieuw uitvinden’ (28 juli 2014)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Unilever sluit pact met Alibaba
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.