Twinkle | Digital Commerce

Unilever in zee met Rocket Internet in Pakistan

2017-11-08
180101
  • 1:32

Unilever is de eerste levensmiddelenfabrikant die producten online te koop aanbiedt in Pakistan. Dat doet het concern niet direct, maar indirect; Unilever werkt samen met Daraz.pk, een onderneming van Rocket Internet.

Net zoals in verschillende andere opkomende markten heeft de Duitse incubator Rocket Internet in Pakistan een e-commerce start-up opgetuigd. Op Daraz.pk, sinds 2012 in de lucht, worden ongeveer vijftienduizend producten van dik vierhonderd merken aangeboden in tal van categorieën. Het online warenhuis trekt maandelijks ruim 1,2 miljoen unieke bezoekers. Producten worden thuis geleverd bij adressen in meer dan tweehonderd steden.

E-commerce in Pakistan
Unilever noemt de samenwerking met Daraz.pk de eerste in een lange reeks online partnerships in Pakistan, waar de e-commerce markt nog in de kinderschoenen staat, het internetgebruik echter groeit en de mobiele penetratie al groot is. Met merken als Dove, Lipton, Lux en Knorr is Unilever één van de grootste fabrikanten van fast moving consumer goods (fmcg) in het land.

Kernkanaal
Namens Unilever Pakistan verklaart Amir Paracha dat de samenwerking met Rocket Internet past bij ‘ons geloof in de potentie van e-commerce’. Het moet een kernkanaal worden in het contact met de klant. ‘Het idee is simpel’, voegt Paracha toe in zijn verklaring. ‘Wie zou er kiezen voor al dat gedoe in supermarkten, het wachten om te parkeren en voor de lange kassarijen als je je favoriete Unilever-producten ook aan huis kunt laten leveren?’

Re.Hack
Unilever houdt zich de laatste tijd ook bezig met meer directe online verkoopmogelijkheden. Het Brits-Nederlandse concern organiseert eind deze week de hackaton Re.Hack in Londen, waar techneuten zijn uitgenodigd om ‘e-commerce opnieuw uit te vinden’. Re.Hack is een uitvloeisel van Unilever Foundry, een centraal platform voor innovatieve start-ups die willen samenwerken met de levensmiddelenproducent. Unilever hoopt ondernemers uit de hele wereld aan zich te binden, onder andere op het gebied van e-commerce.