Joolz probeert de verkoop van zijn ergonomische kinderwagens en accessoires te stuwen met social proof. Daarvoor gebruikt het Amsterdamse bedrijf foto’s die klanten plaatsten op social media. ‘We willen de conversie verhogen door de integratie van sociale interactie en verhoogde betrokkenheid.’
Dat zegt Joost Harmsma, als manager online verantwoordelijk voor e-commerce bij Joolz, tegen Twinkle. Joolz opende begin 2014 een e-commerce platform. ‘De online beleving, sfeer, informatievoorziening en de sociale interactie met de consument stonden hierbij centraal. De tool van Photoslurp past bij deze strategie.’
Visual commerce
Net als de Amerikaanse bedrijven Olapic en Chute is het Spaanse Photoslurp actief in wat doorgaans visual commerce (en soms selfiemarketing of social purchase sharing) wordt genoemd. Het bedrijf detecteert merkgerelateerde postings op sociale media, bijvoorbeeld aan de hand van @mentions of hashtags (in dit geval #myjoolz). Klanten van de start-up beschikken over een dashboard waarop het beeldmateriaal binnenkomt. Zij kunnen kiezen welke foto’s ze op hun sites willen tonen. Bezoekers zouden door de inzet van echte gebruikers sneller tot aankoop overgaan.
Nieuwe ingang naar de webshop
Harmsma over de inzet van Photoslurp bij Joolz: ‘Via een beheersysteem kunnen we eenvoudig foto’s toevoegen aan onze virtuele etalage, die direct linken naar de betreffende producten. Zo ontstaat er een nieuwe ingang naar de webshop. Ook kunnen we landingspagina’s verrijken met originele beelden van Joolz-gebruikers die voor aanstaande ouders relevant zijn. Voor de gebruikers is het bovendien leuk om hun foto in onze etalage te hebben hangen.’
Bijdrage
Volgens Harmsma is het te vroeg om concrete cijfers te delen over de opbrengsten van de toepassing: ‘Ik kan wel met overtuiging zeggen dat het een positieve bijdrage levert aan de conversie en het verkeer naar onze site.’
Joolz selecteert user generated foto's op Facebook, Instagram en Twitter voor zijn lookbook.
Lees ook:
- Shoppable selfiemarketing bij Forever 21 (15 mei 2015)
- Unilever deelt foto's van kopers met online retailers (16 januari 2015)
- Luiz David gebruikt social proof in een visuele wereld (7 oktober 2014)
Dat het verkeer oplevert geloof ik direct. Mensen delen graag foto's dus als een kindje op een merk-site staat dan wordt dat ongetwijfeld uitgebreid gedeeld op Facebook et cetera. Extra naamsbekendheid, mooie social traffic en ongetwijfeld goed voor de SEO door al die links en unieke content en goed voor zaken als reviews of merkbeleving.
Social traffic is een krachtig medium maar al die familie en vrienden die het kindje komen kijken kopen niet (vaker dan gemiddeld) die wandelwagen dus dat het de conversie verhoogt? Ik zou daarvan opkijken.
Daarnaast vraag ik me af hoe arbeidsintensief het is. Wat als over enkele maanden mensen liever toch de foto verwijderd willen?
Hallo Dirkjan,
Voor wat betreft de conversie, daar kan ik op dit moment nog niet veel over zeggen. Vanuit het dashboard is trouwens direct te zien of een "share" directe sales heeft opgeleverd. Het is voor ons belangrijk dat de beleving goed is en dan zijn voorbeelden uit de "real world" van echte gebruikers een mooie toevoeging.
De tool is verder in ons geval niet arbeidsintensief. Wij selecteren eens in de week een aantal mooie foto's. Deze worden dan direct naar binnen "geslurpt" en op de juiste plek getoond.
Als de gebruiker kiest om deze foto niet meer te delen dan zal deze ook niet meer worden weergegeven in onze "feed". Dat gaat automatisch.