Google biedt fabrikanten voortaan een centrale plaats om afbeeldingen, beschrijvingen en andere artikelgegevens te stallen. Door data te uploaden in het Google Manufacturer Center, helpen ze de productinfo in zoekresultaten te verrijken en actueel te houden.
Webshoppers zullen betere beslissingen nemen en uiteindelijk meer kopen als ze kunnen vertrouwen op rijke, consistente en accurate informatie, maakt Google duidelijk in een blog-posting. De zoekgigant laat weten de informatie van fabrikanten te ontsluiten in zijn centrale zoekmachine, Google Shopping en een aantal andere diensten.
Inzichten
Het vorige week geopende Manufacturer Center geeft fabrikanten niet alleen extra controle over hun vermeldingen in het Google-netwerk (voorbeeld), ook krijgen ze voor die input customer insights terug (voorbeeld); ze zien bijvoorbeeld hoe vaak hun producten op Google verschijnen binnen een bepaalde periode. Ook krijgen ze inzage in het aantal kliks van shoppers op hun artikelen, afgezet tegen klikgemiddelden van concurrenten. Dat schept een beeld van de interactie tussen consumenten en merken en dat biedt fabrikanten weer een vertrekpunt om hun informatie te optimaliseren.
Voorwaarden
Fabrikanten kunnen hun productinformatie direct zelf uploaden in het Manufacturer Center, of ze kunnen dat overlaten aan een daartoe geautoriseerde Google Shopping Partner. Het nieuwe honk is uitdrukkelijk bedoeld voor fabrikanten, merkeigenaren en retailers die eigen merken verkopen. Het Manufacturer Center staat feitelijk naast het Merchant Center voor winkeliers.
Als je al een google merchant account gebruikt kun je geen manufacture account beheren. Bovendien is dit voorlopig alleen beschikbaar voor de USA.
https://support.google.com/manufacturers/answer/6124032?hl=en