Twinkle | Digital Commerce

‘Internet beïnvloedt één op drie fysieke aankopen’

2017-11-08
180101
  • 1:16

Internet speelt dit jaar een rol bij 33 procent van de aankopen in fysieke winkels, concludeert Forrester Research na onderzoek onder webshoppers in 7 Europese markten. In 2018 zal het aandeel gegroeid zijn tot 44 procent. Overall is internet dan dominant.

Forrester Research heeft de resultaten van zijn onderzoek gebundeld in de ‘European Cross-Channel Retail Sales Forecast, 2013 To 2018’. Het onderzoeksbureau keek naar koopgedrag in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje en Zweden.

Op basis van een peiling onder ruim dertienduizend consumenten constateert Forrester dat de internetgerelateerde offline omzet dit jaar ongeveer vijf keer groter is dan de online omzet die retailers boeken. Dat is in onderstaande tabel goed te zien; tegenover de verwachte 118 miljard euro aan webverkopen staat voor 596 miljard euro aan ‘web-in­uenced of­ine sales’:

In 2018 is internet dominant
Het gat tussen internetgeradeerde offline sales en online sales wordt de komende jaren nog iets groter, verwacht Forrester. Samen tekenen ze dit jaar voor 40 procent van alle retailverkopen, in 2018 al voor 52 procent; dan staat internet aan de basis van de meerderheid van de retailbestedingen.

Segmentatiestudie
Over dezelfde zeven landen deelde Forrester Research eerder deze maand al onderzoeksgegevens in een ander rapport. Uit de segmentatiestudie bleek dat het percentage regelmatige webkopers in Groot-Brittannië, Italië en Duitsland groter is dan in Nederland. In die landen wonen ook meer ‘super shoppers’ dan in ons land.