Het extreem warme zomerweer van de afgelopen dagen heeft Nederlandse consumenten meer online laten kopen. Dat zegt Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen. Het gaat volgens hem om ‘een aantal miljoenen euro’s’ extra omzet voor webwinkels.
De hitte van vorige week heeft Nederlandse webwinkels veel extra inkomsten bezorgd, zegt Jongen in een gesprek met BNR. ‘Het was vorige week zó warm buiten, dat mensen liever binnen bleven en online hun aankopen deden. Dan gaat het niet alleen om zomergerelateerde items, maar ook om producten die consumenten toch al wilden kopen. Je kunt het zo gek niet bedenken.’
Benen bloot, handel dood
De gedachte dat consumenten niet meer winkelen bij mooi weer gaat niet direct op voor webshops. ‘Het gezegde “benen bloot, handel dood” geldt alleen voor de eerste dagen dat het lekker weer is in Nederland’, aldus Jongen. ‘Bij extreme warmte blijven consumenten binnen en geven hun geld dus elders uit.’
Vaker kleinere aankopen online
Nederlandse consumenten kochten in de eerste drie maanden van dit jaar voor 4,4 miljard euro online, zo blijkt uit de jongste editie van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dat is een groei van 16 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014. Het aantal online transacties nam harder toe, met 19 procent. Nederlanders doen makkelijker kleinere aankopen online. In september verschijnt een Thuiswinkel Markt Monitor over de zomerperiode.
Van dit bovenstaande geloof ik niet veel. Sprak vandaag verschillende depothouders van DHL, die hadden het de laatste dagen ook erg warm maar minder volume weg te brengen dan anders.
ik geloof best dat er een aantal mensen zijn die binnen blijven (denk aan ouderen). De meeste mensen lagen volgens mij toch echt aan het strand, zwembad of lokale plas.
Hier ook vooral flink minder verkeer op de sites geweest. CR% bleef wel op peil.
Maar ik heb dus ook twijfels bij dit artikel.
Wellicht heeft men het in het artikel over de vergelijkbare periode 2014.
Commercieel gezien zijn de zomermaanden zowiezo een kalmere periode...
Ook hier was het rustiger dan ooit tijdens de warme dagen. Merkte wel dat de gister en vandaag juist drukker was. Alsof mensen gewacht hebben met het doen van aankopen tot ná de warmte.
Op Zwembroeken.nl zagen we wel een piek :)
Over het algemeen geldt volgens mij dat 1 dag lekker weer zorgt voor minder traffic; als warm weer lang aanblijft dan trekt het verkeer wel weer bij en over het algemeen is een lange periode van hetzelfde weer goed voor kledingverkopen (mensen weten waar ze aan toe zijn en of ze al een jas moeten kopen of slippers nodig hebben de komende weken).
Maar sluit me wel aan bij de comments dat bij hitte in verhouding meer mensen water opzoeken dan binnen blijven om lekker te surfen en online te shoppen ;-)
Ik zie bij een aantal klanten, zoals bij zonweringswebsites (rolluiken, screens, zonneschermen etc) een verdubbeling van de traffic en sales de afgelopen dagen. Ik denk dat sites die bv (mobiele) airco's verkopen etc ook topdagen hebben. Verder zie ik bij een aantal fashion sites de sales ook redelijk stijgen. Ik denk dus dat het branche afhankelijk is.
Hoi Sander,
Is jouw opmerking een aanname of weet je dit zeker? Ben wel benieuwd.
Aan Rene,
Ik heb een 6 tal winkels waar ik een DHL servicepunt in heb. Zo spreek ik regelmatig de koeriers maar ook de depothouders zelf. Zelf zag ik deze dagen het aantal pakjes afnemen wat bij mij werd achtergelaten om door klanten opgehaald te worden. De depothouders gaven ook aan minder dan normaal aan pakjes te hebben gehad.