Twinkle | Digital Commerce

‘Extreme warmte zorgt voor extra inkomsten webwinkels’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:11

Het extreem warme zomerweer van de afgelopen dagen heeft Nederlandse consumenten meer online laten kopen. Dat zegt Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen. Het gaat volgens hem om ‘een aantal miljoenen euro’s’ extra omzet voor webwinkels.

De hitte van vorige week heeft Nederlandse webwinkels veel extra inkomsten bezorgd, zegt Jongen in een gesprek met BNR. ‘Het was vorige week zó warm buiten, dat mensen liever binnen bleven en online hun aankopen deden. Dan gaat het niet alleen om zomergerelateerde items, maar ook om producten die consumenten toch al wilden kopen. Je kunt het zo gek niet bedenken.’

Benen bloot, handel dood
De gedachte dat consumenten niet meer winkelen bij mooi weer gaat niet direct op voor webshops. ‘Het gezegde “benen bloot, handel dood” geldt alleen voor de eerste dagen dat het lekker weer is in Nederland’, aldus Jongen. ‘Bij extreme warmte blijven consumenten binnen en geven hun geld dus elders uit.’

Vaker kleinere aankopen online
Nederlandse consumenten kochten in de eerste drie maanden van dit jaar voor 4,4 miljard euro online, zo blijkt uit de jongste editie van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dat is een groei van 16 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014. Het aantal online transacties nam harder toe, met 19 procent. Nederlanders doen makkelijker kleinere aankopen online. In september verschijnt een Thuiswinkel Markt Monitor over de zomerperiode.