Twinkle | Digital Commerce

EMOTA lanceert Europees webwinkelkeurmerk

2017-11-11
180101
  • 0:59

De Europese Ecommerce Associatie (EMOTA) heeft een Europees keurmerk gelanceerd. Webwinkels die aangesloten zijn bij dit keurmerk voldoen aan tien belangrijke criteria voor een goed georganiseerde e-commerce organisatie.

EMOTA toetst gegadigden voor het keurmerk op tien punten, zoals de ‘voorlichting aan de consument, verplichtingen bij de levering en behandeling van consumentenklachten’.

Nationaal keurmerk
Het keurmerk voor aan Europese consumenten verkopende webwinkels wordt volgens EMOTA gekoppeld aan een waarborg in het land waarin de webwinkel zich bevindt. In Nederland is dit WebwinkelKeur.

Vertrouwen
‘Voor veel webwinkels liggen er kansen in andere Europese landen’, zegt Marcel Landeweerd, bestuurder van Stichting WebwinkelKeur. ‘Om deze kansen te grijpen is vertrouwen van consumenten in die landen belangrijk. Hierdoor is er ook vraag naar een keurmerk dat Europees erkend en bekend is.’

Ecommerce Europe
EMOTA is niet de enige brancheorganisatie die met een Europees keurmerk voor webwinkels komt.. Ecommerce Europe lanceerde vorige maand een pan-Europees webwinkelwaarborg. Het waarborg stimuleert een veiliger verloop van cross-border e-commerce in Europa met één set van verkoopregels voor merchants en consumenten in de verschillende landen. De inhoud van het Trustmark wordt in september bekendgemaakt.