Ecommerce Europe heeft vandaag een pan-Europees webwinkelwaarborg gelanceerd. Het waarborg stimuleert een veiliger verloop van cross-border e-commerce in Europa met één set van verkoopregels voor merchants en consumenten in de verschillende landen.
De koepel van nationale belangenverenigingen over e-commerce kondigde het Europese webwinkelwaarborg vorig jaar al aan. Wijnand Jongen, bestuurder van Ecommerce Europe, zei tijdens de Global E-commerce Summit 2014 in Barcelona dat het waarborg uiterlijk 1 januari 2015 van de grond moest zijn. Dit is iets uitgelopen.
Non-profit
De inhoud van het Trustmark wordt vanaf september bekend voor e-commerce spelers in Europa, zo meldt Ecommerce Europe vandaag. Het waarborg moet niet alleen voor grote e-commerce bedrijven, maar ook voor kleinere en middelgrote bedrijven beschikbaar komen, zei Jongen vorig jaar al. ‘Tegen lage kosten en op basis van non-profit en zelfregulatie.’
Cross-border studie
De lancering valt samen met de presentatie van het onderzoek ‘Barriers to Growth’ (pdf) van Ecommerce Europe. Hierin zijn de uitdagingen voor cross-border verkoop in Europa uiteengezet; op juridisch, logistiek en politiek (belasting) vlak is er nog een hoop te bereiken, concludeert de koepel van belangenverenigingen. Voor deze drie uitdagingen ontwikkelde Ecommerce Europe diverse oplossingen, waaronder de bouw van een platform voor grensoverschrijdende e-logistiek dat in 2016 klaar moet zijn.
De presentatie van het Trustmark werd gehouden in het kader van de Global E-commerce Summit 2015, dat op 9 en 10 juni in Barcelona wordt georganiseerd. Tijdens dit event spreken verschillende internationale e-commerce experts over de online markt anno 2015 en erna.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ecommerce Europe lanceert internationaal waarborg
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.