Nike heeft een zeer goed boekjaar achter de rug. Het sportmerk zag zijn online omzet met maar liefst 55,1 procent stijgen naar 1,19 miljard dollar. De opbrengst uit e-commerce (b2c en b2b) representeert nu 3,9 procent van de totale omzet, komend van 2,8 procent vorig jaar.
In het gebroken boekjaar van Nike, dat eindigde op 21 mei, werd in totaal 30,6 miljard dollar omgezet. Een groei van 10,1 procent. Zo’n 6,63 miljard dollar daarvan kwam uit (online en offline) b2c-verkoop. Deze omzet steeg met 25,1 procent. De winst kwam na een stijging van 21,6 procent uit op 3,27 miljard dollar.
Voor het eerst 1 miljard dollar
De e-commerce omzet passeerde in het afgelopen boekjaar voor het eerst de 1 miljard dollar. ‘Hier zijn we zeer trots op’, aldus ceo Mark Parker tijdens een telefoongesprek met Wall Street-analisten vorige week. ‘Dankzij de groei van online b2c-omzet wereldwijd liggen er ook voor ons in de toekomst nog veel kansen in e-commerce’, citeert de website Seeking Alpha hem.
Nike Kitbuilder
Nike verkoopt online aan consumenten via verschillende externe websites en de eigen site Nike.com. In februari introduceerde het sportmerk een nieuwe b2b-retailomgeving (‘Nike Kitbuilder’) waarin voetbalteams hun gepersonaliseerde tenue kunnen samenstellen. De tool is bestemd voor retailers die een teamsales-afdeling hebben en hierin Nike-producten verkopen. De retailer bestelt de outfits voor voetbalteams online vanuit zijn fysieke winkel.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nike ziet online omzet met 55 procent stijgen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.