Veel online retailers zijn er dagelijks mee bezig: Google. Hoe kunnen ze hoger scoren in Google en hoe kunnen ze meer seo-verkeer aantrekken? Gelukkig zorgt Google er zelf ook wel voor dat deze vraag dagelijks actueel blijft door voortdurend zijn algoritme aan te passen. En gek genoeg zie ik toch bij heel veel bedrijven dat ze de basis nog niet op orde hebben, laat staan dat ze goed genoeg in kunnen spelen op de veranderingen in Google zelf.
Een standaardvraag die ik stel als ik bij een bedrijf gevraagd word om mee te kijken bij hun e-commmerce activiteiten, is of ik toegang kan krijgen tot Google Analytics en Google Webmaster Tools. Het eerste is meestal vrij snel gerealiseerd, het tweede zelden voorhanden. En dit terwijl in de Webmaster Tools vele inzichten te verkrijgen zijn die cruciaal zijn voor een verantwoorde seo-optimalisatieroutine. (Ik vermijd hier bewust het woord strategie …)
Nog steeds zie ik mensen zonder scrupules hun ranking controleren door zelf te zoeken in Google (wat jammer is) en deze resultaten ook zonder scrupules presenteren (wat ongelooflijk is). Deze inzichten zijn natuurlijk gewoon te verkrijgen in Webmaster Tools. Net zoals welke content-zoekwoorden Google voor jouw site relevant vindt. Het is altijd prachtig om te zien hoeveel tijd en energie er wordt gestopt in ‘seo-teksten’ terwijl Google denkt dat ‘sterren’, ‘winkelwagen’ en ‘addthis’ de meest relevante content-zoekwoorden voor je website zijn.
Ergens vraag ik me dan altijd af waarom ik dit wel weet (zonder dat ik seo, sea of wat voor kanaalspecialist ben) en een grote groep online marketeers/mensen dit niet weet. Heeft het te maken met een oneindige interesse om te willen weten hoe dingen zitten? Ben ik te druk met details? Of heb ik toevallig een super goed bureau gehad ten tijde van Truus.nl, waar men bereid was om hun inzichten en tools met mij te delen? Het antwoord hierop heb ik niet, maar ik hoop dat ik nog wat mensen kan helpen met mijn inzicht dat te weinig mensen dit inzicht hebben.
Hi Christian,
Helemaal eens met wat je schrijft! Ik ben dan toevallig wel zo'n 'online mens' die zich wekelijks bezig houdt met deze informatie. Overigens heet Google Webmaster Tools tegenwoordig Google Search Console.
Er staat enrom veel waardevolle informatie in waar je als marketeer of SEO-specialist je stuurinformatie uit kunt halen.
Na het lezen van jouw stuk heb ik wel een vraag: tot welke klanten richt jij je? Je schrijft "Een standaardvraag die ik stel als ik bij een bedrijf gevraagd word om mee te kijken bij hun e-commmerce activiteiten, is of ik toegang kan krijgen tot Google Analytics en Google Webmaster Tools".
Ik merk dat de meeste ondernemers misschien wel hebben gehoord van Analytics, het vaak ook wel draaiende hebben maar er echt nog nooit naar hebben gekeken en bij Webmaster Tools gaan ze zeer glazig kijken.
Ik denk ook dat een ondernemer dit zelf niet hoeft te weten cq zich daar mee bezig hoort te houden. Deze informatie zou hem/haar aangereikt moeten worden door een marketing afdeling/specialist (hetzij in vaste dienst of ingehuurd). Je kunt niet sturen op informatie als je niet eens weet dat die beschikbaar is, toch?
Fijne dag vandaag.
Groetjes,
Willeke
Helemaal mee eens. WMT heeft onlangs een update gekregen met nog meer inzichten in de prestaties en statistieken van je website. Om eerlijk te zijn kijk ik liever op WMT dan Analytics.
Ik ben gestopt met webmaster tools gebruiken na overschakelen naar HTTPS. Daardoor zijn nu alle gegevens verdwenen. Daar is dus meteen hét pijnpunt van webmaster tools. Voor de backlink check, gebruiken ze exact het domein, zoals jij het opgeeft. Als je dus ook links hebt naar je website zonder http://www., staan die er niet tussen. Of zoals ik https:// gebruikt, dan staan die bij http:// er niet tussen. Enzovoorts. Als je dan ook nog een mobiele website apart hebt, wordt het nog meer een drama.
In mijn geval zou ik dan dus 6 websites moeten toevoegen om alle mogelijkheden af te dichten en die informatie bij elkaar op moeten tellen zelf?
Ik gebruik daarvoor liever MOZ open site explorer!
Ik ben het eens met Wouter Hoolwerf. Google Analytics is uitermate handig, alleen gebruik ik ook liever MOZ dan de webmastertools. MOZ maakt het namelijk ook mogelijk om je hele website van A tot Z te analyseren (ook seo technisch doormiddel van de Open Site Explorer). Verder heb je wel gelijk dat veel bedrijven nog steeds te weinig af weten van online marketing.