Twinkle | Digital Commerce

‘Google sorteert zoekresultaten naar eigen voordeel’

2017-11-11
180101
  • 1:02

Google biedt consumenten niet altijd de meest nuttige zoekresultaten, maar trekt zijn eigen diensten voor. Dit, terwijl gebruikers 45 procent meer geneigd zijn om te klikken op resultaten die gesorteerd zijn op relevantie, dan op de links die op Google’s manier zijn gerankt.

Dat blijkt uit een Amerikaanse studie van twee professors. Het onderzoek is betaald door zoekgigant Yelp, maar is onafhankelijk uitgevoerd onder zo’n 2.700 consumenten. Het gaat vooral om zoekopdrachten naar lokale diensten (restaurants, hotels).

Google vóór relevantie
De studie wijst uit dat consumenten minder vaak doorklikken in de standaard (Google’s) zoekresultaten dan in een aangepast resultaat (gebaseerd op relevantie). Het blijkt dat Google’s manier van ranken niet strookt met de relevantie van de resultaten. Zo worden bedrijven met een Google+-account eerder getoond dan bedrijven die bij concurrenten als Yelp staan ingeschreven.

Slechte matches
‘Het grootste deel van de lokale zoekresultaten lijkt door Google strategisch ingericht. Consumenten krijgen resultaten van een slechtere kwaliteit te zien en moeten het doen met slechtere matches’, schrijven de onderzoekers volgens Recode. Google heeft nog niet gereageerd op de studie.

Lees ook:
Brussel onderzoekt sjoemelende e-commerce bedrijven (25-6-2015)