Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: halalvlees, customized fashion, cadeauboekje

2017-05-27
180101
  • 4:41

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Halalvleesexpress.nl vond het in het bezorgen van halalvlees, Gusto Moda in customized fashion en Giftique.nl in een cadeauboekje op maat.

Tekst: Danielle Scheffer

‘Een goede naam is belangrijk in deze branche’
Het eerste islamitische slachthuis dat vleesproducten in heel Nederland bezorgt is Halalvleesexpress.nl. Directeur/eigenaar Mohamed Boudount is er trots op. Hij runt het bedrijf samen met zijn broer Abdelhamed en een team medewerkers.

Aanleiding voor de webshop was het feit dat het klantenbestand begon te verouderen. ‘70 procent van de klanten die naar de winkel komen is 65-plusser. Dat komt door de openingstijden, van 08:00 tot 16:00 uur – daarna moet de slachterij schoongemaakt worden’, vertelt Boudount. ‘De jongere generatie werkt zelf tijdens die uren, zou dan vrij moeten nemen en stuurt daarom liever een ouder familielid.’ Boudount wil dus de jongere doelgroep bedienen. Hij ziet al resultaat bij de online bestellingen: die zijn vooral van jonge gezinnen. ‘Het bestelde vlees wordt vacuüm verpakt en gaat in een isolatiezak met koelelement in een speciale doos. Daar is flink research aan voorafgegaan. In de regio bezorgen we zelf, verder weg doet PostNL dat.’ Voor de naamsbekendheid van Halalvleesexpress.nl is tot nu toe alleen Facebook ingezet, en één advertentie op Marokko.nl. Er worden nog flyers gedrukt om uit te delen. Boudount is tevreden met groei in dit tempo: ‘Het gaat al rap, nog sneller hoeft niet. Een goede naam is belangrijk in deze branche, en als je te hard groeit, kun je dat niet waarmaken.’

Boudount is altijd ondernemer geweest: in de moderetail, in de reinigingssector en nu in halalvlees. ‘Die ervaring in de reinigingsbranche komt goed van pas bij het schoonhouden van de slachterij’, lacht hij. In de toekomst zou hij het liefst alles van inkoop tot thuisbezorging in eigen hand houden. ‘Dan kun je ook een praatje maken met je klanten. We werken met een natuurlijk product en willen weten wat ze ervan vonden, of het bijvoorbeeld taai was of niet lekker. Ik wil aan de klant kunnen uitleggen waardoor dat komt.’ Een tip voor andere webwinkeliers? ‘Volhouden, ook bij tegenslag.’

Fashion zonder voorraad
Gusto Moda is een portal die vraag en aanbod van customized fashion voor vrouwen verzamelt en bij elkaar brengt. Eigenaar Suzanne Jongert wil zo tegemoet wil komen aan individuele wensen van moderne vrouwen. De portal is live sinds 2 april.

‘Op vakantie in Azië raakte ik geïnspireerd door de vele tailor shops. Ik vond het geweldig dat je zonder enige productiekennis zelf kleding kunt samenstellen die vervolgens voor jou geproduceerd wordt. Zo ontstond het concept Gusto Moda’, vertelt Jongert.

Veel traditionele modewinkels hebben het momenteel moeilijk. Wat is het vernieuwende aan dit concept? ‘Gustomoda.com onderscheidt zich van een standaard webshop doordat alle producten te customizen zijn. Je kunt echt je eigen stijl creëren. Verder worden alle producten op bestelling met de hand gemaakt, waardoor er geen voorraad nodig is. Ook willen we transparant zijn naar de klant en laten we door middel van foto’s en video’s zien waar de producten duurzaam geproduceerd worden.’

Jongert was net afgestudeerd en is haar bedrijf begonnen met een crowdfunding-project op Kickstarter.com. ‘Met het opgehaalde geld heb ik de portal ontwikkeld, de eerste twaalf fashion brands bij elkaar gebracht en een openingsfeest georganiseerd.’ Marketingwise is het bedrijf actief op social media. ‘En we bedenken regelmatig nieuwe acties om publiciteit te genereren. Zo gaan we binnenkort een online meet & greet doen met de designers van de modemerken. Daarnaast zijn we offline te zien op events en willen we rond feestdagen een pop-up store inrichten waar klanten de producten in het echt zien en uitleg kunnen krijgen over de portal. Onze grootste uitdaging is het overbrengen van het concept met een beperkt budget. Wanneer vrouwen eenmaal het verhaal gehoord hebben, zijn ze enthousiast.’

‘Een bestelling bij Gusto Moda wordt doorgestuurd naar de designer van het betreffende modemerk. Daardoor kan het product snel geproduceerd en geleverd worden. De logistiek en distributie doen de designers zelf. Zo is Gustomoda.com makkelijker schaalbaar en kan de designer in de verpakking een eigen look & feel meegeven. Het komende jaar gaan we de customized experience optimaliseren, meer designers en productgroepen toevoegen en leuke acties starten zoals ontwerpwedstrijden. Wij bieden talentvolle modeontwerpers hiermee een podium om het grote publiek te bereiken.’

Cadeauboekje met echte cadeaus
Moeite met het vinden van een origineel cadeau? Giftique.nl biedt een oplossing met zijn assortiment unieke en bijzondere producten van opkomende designers en creatieve ondernemers waaruit de ontvanger zelf iets leuks kan kiezen. Het bedrijf maakt een voorselectie.

Internet staat bol van mogelijke cadeaus. ‘Maar’, zegt Bianca Boelema-Noordhuizen, oprichter van Giftique, ‘het wordt steeds lastiger om een origineel cadeau te vinden waar de ontvanger ook daadwerkelijk blij mee is.’ Daarom bedacht ze de nieuwe cadeauservice Giftique.nl. Een gift-boekje op maat: geen bonnen maar een echt cadeau, en toch door de ontvanger zelf uit te kiezen. Hoe werkt het? Op basis van input van gegevens over de persoon voor wie je een geschenk zoekt, je budget en de reden waarom je een cadeau geeft, selecteert men bij Giftique een aantal cadeaus. De klant (de cadeaugever dus) kiest vervolgens twaalf opties uit de gegeven suggesties. Deze selectie wordt samengevoegd in een gepersonaliseerd boekje en dat boekje wordt cadeau gegeven. De ontvanger kan uiteindelijk met een persoonlijke code inloggen en zijn keuze maken.

‘Door de ontvanger een speciaal samengesteld cadeauboekje te geven voegen we een persoonlijk element toe, en bieden we de hem de flexibiliteit om zelf een cadeau te kiezen’, aldus Boelema. Het boekje wordt naar keuze digitaal of per post naar de besteller gestuurd, zodat die kan beslissen wanneer hij het cadeau wil geven. Op verzoek kan het boekje ook naar de uiteindelijke ontvanger verzonden worden.

Het assortiment van Giftique bestaat uit bijzondere en verrassende producten van opkomende ontwerpers en creatieve ondernemers. De producten, van woonaccessoires tot sieraden en gadgets, zijn niet te koop bij grote retailketens. Het bedrijf levert cadeau-ideeën in de prijsranges van 50, 75 en 100 euro (inclusief verzendkosten) maar verwacht deze categorieën op korte termijn te kunnen uitbreiden.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2015.