Twinkle | Digital Commerce

FedEx neemt pakketformaten mee in kostenplaatje

2017-11-11
372344
  • 0:59

FedEx, een belangrijke speler op de Amerikaanse markt van pakketbezorging, laat de afmetingen van pakketten vanaf komend jaar standaard meewegen in de kosten voor online retailers. Dat maakt verzending van producten met een laag soortelijk gewicht duurder.

Het besluit van FedEx wordt per 1 januari 2015 van kracht. Online retailers die veel volumineuze, maar lichte producten verkopen, zoals wc-papier en schoenen, zullen meer moeten gaan betalen door de stap naar ‘dimensional weight pricing’.

Alle pakketten
Tot op heden rekent FedEx alleen extra kosten als pakketten groter zijn dan 3 kubieke voet (pdf) ofwel 0,85 kubieke meter. Vanaf volgend jaar gaat volume meewegen in alle ground shipments van de bezorger, achter UPS de tweede pakketverzender van de VS. Internet Retailer rekent voor dat 144 van de bedrijven uit zijn top 500 van Amerikaanse online retailers werken met FedEx, 176 doen dat met UPS.

UPS
Normaliter is het de marktleider die nieuwe tariefstructuren introduceert in de VS, nu doet FedEx dat. Of UPS de stap zal volgen, wil het bedrijf niet zeggen.