Twinkle | Digital Commerce

‘Consument besteedt fysiek meer door mobiele zoekacties’

2017-10-05
180101
  • 1:06

Bijna een derde van de verkopen in de fysieke winkel wordt beïnvloed door digitale apparaten. Consumenten zoeken online productinformatie op en kopen meer door digitale artikelsuggesties.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Navigating the New Digital Divide’ van Deloitte, een studie over de invloed van digitale apparaten op het fysieke koopgedrag van ruim tweeduizend Nederlandse consumenten.

Sneller kopen
Volgens Deloitte zijn consumenten die voorafgaand en tijdens het bezoek aan een stenen winkel hun smartphone, tablet of ander digitaal apparaat gebruiken voor productinformatie 48 procent sneller geneigd iets fysiek te kopen dan personen die niet mobiel zoeken (zie figuur). Een vijfde zegt zelfs meer offline te besteden door producten die zij online vonden. Deloitte schrijft dat productsuggesties hier onder andere een rol in spelen.

Bron: Deloitte.

Consument zoekt liever zelf
Social media is een belangrijke oriëntatiebron; consumenten die social media inzetten voor hun zoektocht zijn 32 procent sneller geneigd om dezelfde dag nog een aankoop te doen. Consumenten zoeken in de winkel het liefst zelf mobiel naar informatie. 54 procent geeft aan liever zelf de eigen smartphone te raadplegen dan een winkelmedewerker aan te spreken. 41 procent van de consumenten zegt open te staan voor mobiele betalingen in de winkel.

Het gehele onderzoeksrapport kunt u hier downloaden.