Twinkle | Digital Commerce

Volledige vooruitbetaling is onredelijk bezwarend

2017-11-11
180101

Zoals waarschijnlijk wel bekend moeten webwinkeliers kopers de gelegenheid bieden een product voor minimaal de helft achteraf te betalen. Wordt aan die eis voldaan als de webshopper een product kan komen afhalen en terplekke betalen?

Er wordt zelden geprocedeerd in de wereld van het consumentenrecht. Onlangs is toch een keer een interessante uitspraak gedaan, door de rechtbank Midden-Nederland.

Een consument kocht online computeronderdelen en werd conform de algemene voorwaarden verplicht tot 100 procent vooruitbetaling. Tijdens het bestelproces is de consument akkoord gegaan met deze algemene voorwaarden. Hij weigert echter het gehele bedrag over te maken, en de webwinkelier weigert vervolgens te leveren. Wie heeft er gelijk?

Algemene voorwaarden vernietigd
De webwinkelier stelt dat de consument simpelweg akkoord is gegaan met zijn algemene voorwaarden en dat hij dus aan de volledige vooruitbetaling en de overeenkomst gehouden is. Bovendien had de consument de gelegenheid de producten af te halen en na inspectie van zijn bestelling pas de volledige koopprijs te betalen.

De consument geeft echter aan dat hij geen zin had om zijn bestelling af te halen; hij wil het gewoon thuis geleverd krijgen. Omdat het niet is toegestaan volledige vooruitbetaling te eisen, vernietigt hij het beding in de algemene voorwaarden per e-mail.

Vooruitbetaling
Bovenstaande situatie komt veel voor, dus het is fijn dat er nu eens gezwaaid kan worden met een uitspraak van de rechter. Het is inderdaad niet toegestaan om bij een online consumentenkoop 100 procent vooruitbetaling te eisen. De wet bepaalt dat er niet meer dan 50 procent vooruit betaald hoeft te worden door de consument. Een deel overmaken en de rest bij of na aflevering is een optie, maar in de praktijk vaak onhandig voor de webwinkelier. Daarom zie je voornamelijk mogelijkheden die een gehele achteraf betaling faciliteren, waaronder rembours of (digitale) acceptgiro. 

Afhaalpunten
Het argument dat de consument de producten ook gewoon had kunnen ophalen houdt bij de rechter geen stand: dit gaat alleen op als er bijzonder veel afhaalpunten zijn. Denk bijvoorbeeld aan de netwerken van PostNL en Kiala. In andere gevallen is het niet toegestaan om het afhalen van een product als enige achteraf betaaloptie aan te bieden. Dat is te veel gevraagd.

De consument heeft dus gelijk. De webwinkelier zal alsnog moeten leveren.

NB: de vooruitbetalingsregel geldt alleen bij de online koop van producten. Bij online afgenomen diensten is volledige vooruitbetaling wél toegestaan.