Twinkle | Digital Commerce

Modebedrijven komen met gedeeld voorraadplatform

2017-05-27
180101
  • 1:12

De bedrijven Van Tilburg Mode, Shuz, Roetgerink Mode, Front Runner, Berden Mode en Wim Jaquet Sports hebben een gezamenlijk platform ontwikkeld waarop de vrije voorraad van fashion leveranciers inzichtelijk is voor derden. Het doel is om online retailers te helpen in minder nee-verkopen.

Stockbase is opgezet samen met softwarebedrijf ACA en e-commercebureau Divide, die de dienst op organisatorisch en technisch vlak faciliteren. Het platform biedt leveranciers de mogelijkheid om hun voorraadinformatie met retailers te delen, zodat zij klanten altijd van dienst kunnen zijn.

Assortiment uitbreiden
Uitverkochte producten kunnen bijvoorbeeld snel elders vandaan gehaald worden. Ook kunnen retailers dankzij de samenwerking hun online winkelaanbod of het assortiment in de eigen fashion app eenvoudiger uitbreiden. ‘Zeker voor multibrand stores is een goede samenwerking met leveranciers van belang om op te kunnen boksen tegen de verticale kracht van de grote (monobrand) ketens’, schrijft het Stockbase-team in een persbericht.

Eerste resultaten
Inmiddels zijn meer dan honderd merken aangemeld voor het nieuwe platform. Wilmar Schmit, directeur en mede-eigenaar van Shuz, zegt tevreden te zijn over de eerste resultaten: ‘Wij zijn pasgeleden in pilot gegaan met Stockbase en hebben op dit moment een aantal merken aangesloten. Binnen enkele weken heeft dit geleid tot substantieel meer omzet van deze merken, niet alleen van artikelen binnen mijn vaste collectie, maar ook van artikelen die ik nog niet in mijn fysieke winkels heb staan.’