Nederlandse webwinkelpakjes zorgen samen jaarlijks voor een uitstoot van 50 tot 100 miljoen kilo CO2. De gemiddelde schadekosten voor één geleverd pakket liggen tussen de 3,3 en 4,5 cent, afhankelijk van de gekozen bezorgwijze.
Dat blijkt uit een rapport met de titel ‘The green mile’, product van een onderzoek van EY in samenwerking met Thuiswinkel.org. Coolblue, DPD, Otto, PostNL en Wehkamp werkten mee. De resultaten werden afgelopen woensdag gepresenteerd door EY's Andrea Vogel op een congres in het kader van ShoppingTomorrow.
Vier scenario’s
De onderzoekers onderscheiden vier verschillende scenario’s van bezorging: conventioneel winkelen (offline), bezorging aan huis, pick up point bezorging en drop off point bezorging. In het laatste geval halen webshoppers pakjes zelf op bij een centraal depot, met de fiets.
CO2-uitstoot
Levering via drop off points brengt de minste uitstoot van CO2 met zich mee, blijkt uit het onderzoek. De emissie bedraagt ongeveer de helft van die van een fysiek winkelbezoek, of dat nou plaatsvindt om er te kopen (‘conventioneel winkelen’) of om een pakket af te halen (‘pick up point bezorging’). EY gaat uit van gelijke uitstoot in het voortraject van de verschillende scenario’s (in geel):
Schadekosten
Behalve koolstofdioxide (CO2) worden ook andere broeikasgassen en vervuilende stoffen uitgestoten, waaronder stikstofoxide (NOx), zwaveldioxide (SO2) en fijnstof (PM2,5 en PM10). De gezamenlijke impact van deze vijf emissies wordt uitgedrukt in schadekosten. Hieronder ziet u hoe hoog ze liggen in de verschillende scenario’s, per geleverd pakket:
Voortraject
Duidelijk wordt dat het voortransport meer impact heeft op de totale schadekosten dan de last mile heeft. En dat bezorging aan huis minder schade tot gevolg heeft dan een bezoek aan de winkel. Drop off points drukken het minst op het milieu, aangenomen dat webshoppers de fiets pakken om een pakje af te halen.
190 miljoen webwinkelpakjes
Afgelopen jaar werden naar schatting 190 miljoen webwinkelpakjes bezorgd in Nederland. Met 50 tot 100 miljoen kilo aan uitstoot is de ‘CO2-footprint’ gelijk aan het elektriciteitsgebruik van 3.300 tot 6.500 huishoudens. 'Of aan 700 tot 1.400 keer de wererld omrijden met een personenauto', aldus Vogels afgelopen woensdag.
Impact in de toekomst
EY en Thuiswinkel.org constateren dat de impact van de verschillende bezorgmethoden 'behoorlijk' uiteen loopt. De gemiddelde milieubelasting zal in de nabije toekomst groeien door de opkomst van onder andere one hour delivery, wat mogelijk kan worden gecompenseerd door de uitbreiding van meer duurzame (afhaal)mogelijkheden.
Bewust zijn en denkrichtingen
In het rapport wordt ook stilgestaan bij de het geringe milieubewustzijn van webshoppers (op basis van kwalitatief onderzoek). Tot slot worden vijf denkrichtingen voor een meer duurzame logitsieke toekomst genoemd. U kunt het rapport downloaden via onderstaande link (pdf).
CO2 is alles behalve een schadelijke stof, maar een noodzakelijk voedsel voor planten. Dus je kunt ook stellen dat webwinkelpakjes Nederland vergroenen.
Na de presentatie heb ik Andrea nog even gesproken en gevraagd of bij de variant "conventioneel winkelen" de belasting die veroorzaakt wordt door de verplaatsing geheel ten laste van het winkelbezoek wordt gerekend. Dat blijkt zo te zijn. Wanneer iemand niet uitsluitend naar "de stad" gaat om iets te kopen, maar ook om mensen te ontmoeten, een horeca of cultuur lokatie te bezoeken, dan wordt de millieubelasting niet over die activiteiten verdeeld. Bij de andere varianten is levering het enig mogelijke doel van de verplaatsing. De vergelijking gaat dus wel een beetje mank.
Ik vraag me al tijden af waarom PostNL, DPD, DHL etc geen elektrische busjes gebruiken ipv die vieze diesels. De totale kosten van zo'n elektrisch busje zijn waarschijnlijk nog lager ook. Met een gebruikelijke range van zo'n 150 km moet een dag bezorgen in de stad toch wel mogelijk zijn.