Bij veel gesprekken over e-commerce en de optimalisatie hiervan komt vroeg of laat wel een keer de opmerking ‘Het is allemaal geen rocket science’ voorbij. En inderdaad, een raket op de maan zetten is lastiger dan een webshop openen en draaiende houden.
Een groot verschil is dat je bij een raket maar één kans hebt en waarschijnlijk staat er ook wat meer op het spel. Maar de complexiteit van het optimaliseren van een webshop kan aardig snel oplopen en vaak zorgen we er zelf ook nog voor dat het onnodig complex wordt.
Dit komt voort uit de gigantische hoeveelheid variabelen waar we mee kunnen spelen en het probleem dat mensen soms geen keuzes lijken kunnen te maken. Bij het bespreken van een onderwerp komen snel aanpalende onderwerpen op tafel: ‘Als we naar A kijken moeten we ook gelijk naar B kijken.’ Of een variant daarop. In het Engels is hier een mooie uitdrukking voor: boil the ocean. Iets onnodig complex maken door er steeds meer bij te slepen. Terwijl juist de kunst van het optimaliseren zit in het opbreken in kleine brokjes. Het moge duidelijk zijn dat er zelden factoren volledig in isolatie staan. Er zijn altijd afhankelijkheden en relaties waar je rekening mee moet houden. Maar soms is het uitermate nuttig en effectief om de afhankelijkheden en relaties even te negeren. Iets doelbewust simpel maken en vooral ook simpel houden. Prettig aan de online wereld is namelijk dat we ontzettend snel factoren kunnen aanpassen, dus u kunt snel genoeg de impact zien en hierop reageren. Bij deze aanpak is het ook belangrijk om niet te proberen alle fouten te voorkomen of alle gevolgen vooraf proberen in te schatten. In plaats hiervan zorgt u ervoor dat u snel kunt reageren en bijsturen.
Dit is geen pleidooi voor gewoon maar dingen doen. Naar mijn idee moet u vooraf altijd een plan met een doelstelling maken, maar soms kunnen twintig kleinschalige plannen waarbij we de flexibiliteit houden om bij te sturen veel effectiever zijn dan één allesomvattend plan. Dingen dus niet ingewikkeld maken maar soms iets lekker simpel benaderen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Dingen ingewikkeld maken
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.