Twinkle | Digital Commerce

Transavia schrapt extra toeslagen online boekingen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:27

Transavia schrapt de boekingskosten en creditcardtoeslag voor online geboekte vluchten. De toeslagen van beide 5 euro voor een enkele reis zouden ‘niet transparant’ zijn voor consumenten.


De luchtvaartmaatschappij verwacht dat het schrappen van de toeslagen niet voor een gat zal zorgen in de inkomsten van het bedrijf. Transavia verhoogt dan ook niet de tarieven voor zijn reizen.

Hoger volume
‘De consument vindt de nu doorberekende toeslagen niet transparant’, zegt commercieel directeur Roy Scheerder tegen vakblad TravMagazine. ‘Door ze niet langer te berekenen, verwachten we meer passagiers aan te kunnen spreken. Dat hogere volume aan boekingen compenseert het directe verlies aan inkomsten. En dat betekent weer dat we de tarieven niet hoeven te verhogen.’ De fysieke partners van Transavia mogen zelf bepalen of zij de nieuwe stap volgen.

Nieuwe e-commerce site en rebranding
Transavia lanceerde in februari een gloednieuwe e-commerce site. De focus ligt hierin op conversieverbetering, passenger experience en de verkoop van andere producten dan vliegtickets. Deze maand startte het bedrijf tevens met een rebranding, waarbij onder andere de eigen vliegtuigen een nieuwe jasje kregen. Transavia liet ook de .com uit zijn bedrijfsnaam vallen.

Controle op prijsbeleid
Sinds 2013 controleert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het prijsbeleid van reisorganisaties extra streng. Vaak wordt er laat in het bestelproces vermeld welke extra kosten er verbonden zijn aan een vliegreis of vakantie. De boete voor dergelijke 'misleiding' staat op maximaal 450 duizend euro. KLM werd als een van de eerste partijen in oktober 2014 op het matje geroepen voor 200 duizend euro.

Daan Noordeloos van Transavia geeft tijdens de Multichannel Conference op 22 en 23 april in Jaarbeurs Utrecht een lezing over de waarde van klanttevredenheid. Meer informatie over het programma van dit event kunt u hier vinden.