Twinkle | Digital Commerce

Google's mobiele update: niet alles verandert

2017-05-27
180101
  • 2:09

Websites die niet zijn geoptimaliseerd voor smartphones, gaan dat vanaf vandaag merken aan hun vindbaarheid op die apparaten. Mobielvriendelijkheid wordt volgens Google van significante invloed op rankings. De vindbaarheid op tablets en andere apparaten verandert niet.

De dag van vandaag wordt in seo-kringen aangeduid als ‘Mobilegeddon’. Onduidelijk is vooralsnog hoe groot de impact op de vindbaarheid precies zal zijn. Google zelf heeft die eerder in ieder geval ‘significant’ genoemd.

Op schema
Aan het toonaangevende Amerikaanse weblog Search Engine Land heeft het bedrijf gisteren laten weten dat de update volgens schema verloopt. Het kan volgens de experts wel een maand duren voordat de vindbaarheid van grote websites is bijgesteld.

Relevantie
Het realtime mobiele algoritme beïnvloedt als gezegd alleen de vindbaarheid op smartphones. Bovendien heeft het alleen betrekking op de 'gewone' zoekresultaten, niet op bijvoorbeeld lokale resultaten, video's en nieuwsresultaten. Ook AdWords blijft buiten schot. Duidelijk is verder dat relevantie voor Google prevaleert; als iemand de naam van een bedrijf intikt op zijn smartphone, komt de site van dat bedrijf ook bovendrijven als 'ie niet is geoptimaliseerd voor mobiel.

Mobile-friendly label
Google introduceerde zijn ‘mobile-friendly label’ afgelopen najaar; Nederlandse zoekmachinegebruikers krijgen al sinds december de woorden ‘voor mobiel’ te zien bij de resultaten. De mobielvriendelijkheid van websites wordt tekstueel in beeld gebracht. De tekst verschijnt vóór de meta description in de zoekresultaten:

 

Vindbaarheid
Google liet eind vorig jaar al doorschemeren dat de aanwezigheid van het label de ranking van websites positief zou gaan beïnvloeden. Twee maanden geleden werd de dag van vandaag als migratiedatum genoemd. ‘Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.’

Testen en verbeteren
Google ontwikkelde een tool om te testen of websites mobielvriendelijk zijn. Daarmee kunnen webmasters ook te weten komen welke aspecten aan hun sites nog verbeterd moeten worden. Daarnaast verscheen, ook in het Nederlands, een lijst met 7 ‘veelgemaakte fouten’ op mobiele websites.

Praktische kant
In twee eerdere artikelen op deze site, geschreven door respectievelijk Kees Beckeringh van ISM eCompany en Hester van Schaik van Orange Valley, heeft u kunnen lezen over de praktische kant van Google’s mobiele update. U vindt ze hieronder.


NB: eerder dit jaar werd een virtueel Google-etiket gespot voor sites die niet goed, maar juist slecht presteren op een ander criterium: een rode ‘slow-button' naast de url in de zoekmachine waarschuwt voor sites die langzaam laden.