Twinkle | Digital Commerce

Google toont winkelbezoek via AdWords in nieuwe landen

2017-11-08
180101

Google brengt sinds december in kaart hoeveel fysiek bezoek Amerikaanse adverteerders te danken hebben aan AdWords. Daaruit blijkt dat de offline impact gemiddeld veel groter is dan de online impact, zeker bij mobiele advertenties. Google breidt ‘store visits conversions’ nu internationaal uit.

Dat heeft de zoekgigant aangekondigd in een blog-posting. Gisteren is de feature beschikbaar gekomen voor adverteerders in Canada en Australië. In acht niet nader genoemde andere landen volgt de uitrol binnenkort.

Schattingen
Google maakt schattingen van het fysieke winkelbezoek dat volgt advertenties. Dat gebeurt op basis van geaggregeerde anonieme data van mobiele Android-gebruikers die hun Location History aan hebben staan. De data wordt geëxtrapoleerd en in strikt vertrouwen gedeeld met de adverteerder in kwestie. Onderstaande video brengt een en ander in beeld:

Enorme impact
Uit de ervaringen in de VS blijkt dat de overall conversie van retailers gemiddeld liefst vier keer hoger ligt als de winkelbezoekjes (niet: winkelverkopen) worden meegewogen. Het rendement van AdWords is bij mobiele advertenties zelf tien keer hoger volgens Google. Dat is koren op de eigen molen; Google maakt duidelijk dat adverteerders met fysieke vestigingen best wat meer budget vrij kunnen maken voor AdWords, nu ze weten wat ze daar allemaal voor terug krijgen.

Optimaliseren
In zijn blog-posting legt het bedrijf uit hoe cosmeticaketen Sephora en grillrestaurantketen Buffalo Wold Wings hun voordeel doen met de store visits conversions, bijvoorbeeld door biedingen voor lokale zoekwoorden te optimaliseren en Local Inventory Ads gerichter uit te serveren.