Twinkle | Digital Commerce

'Conversieoptimalisatie maakt het verschil'

2017-05-27
180101
  • 2:23

Conversiespecialist Jurjen Jongejan van ISM eCompany vertelt webwinkeliers hoe ze structureel hun conversie kunnen verhogen. Daarbij komen processen, analyses, trends en stappenplannen aan de orde. 'Er is niet één gouden tip.'

Jongejan is één van de sprekers op de Multichannel Conference, op 22 en 23 april in de Utrechtse Jaarbeurs. Twinkle vroeg Jongejan alvast om een voorproefje van zijn presentatie op woensdag 22 april. Titel: 'Verdubbel uw conversie in 4 stappen! Tips voor meer omzet.'

Waarom moeten bezoekers naar jouw sessie komen?
‘Veel e-commerce bedrijven weten niet dat je met conversieoptimalisatie het verschil kunt maken. Bedrijven die dat wel weten, pakken het vaak niet goed aan. In deze sessie leer je een bewezen aanpak om conversieoptimalisatie procesmatig aan te pakken. Je leert waar je moet beginnen, welke tools je kunt gebruiken en hoe je door je bezoeker centraal te stellen een structureel hogere conversie realiseert.'

Testen, analyseren et cetera is allemaal heel belangrijk, maar kost het niet enorm veel tijd?
‘Ik krijg deze vraag vaak, maar ik begrijp nooit waarom hij gesteld wordt. Zoekmachine-optimalisatie kost toch ook enorm veel tijd? Of e-mailmarketing? Of het verbeteren van je klantenservice? Over die onderwerpen wordt deze vraag nooit gesteld. Als iets tijd kost, heb je volgens mij twee opties: je doe het zelf, of je besteedt het uit. Dat geldt voor elke marketingeuro. Het gaat erom waar je die aan uitgeeft.’

Heb je één gouden tip voor de verhoging van je conversie?
‘Nee, er is niet één gouden tip. Elke webshop is weer anders en heeft een andere doelgroep. Natuurlijk zijn er best practices, en een aantal ervan deel ik tijdens mijn sessie. Als ik toch een tip mag geven is dat je conversieoptimalisatie met een goede structuur moet aanpakken. Zo voorkom je fouten en besteed je je conversie-euro het meest effectief. Veel bedrijven zien het als een project, maar het is een proces.’

Moeten webshophouders altijd sturen op conversie of zijn er ook andere kpi’s die belangrijk kunnen zijn?
‘Beginnende webshops of middelgrote webshops hebben natuurlijk eerst traffic nodig om überhaupt conversie te kunnen optimaliseren. Dus zullen ze allereerst meer sturen op traffic. Heb je al veel verkeerskanalen ingezet, dan wordt conversie veel belangrijker. Of loyaliteit. De toekomst van e-commerce ligt bij conversie en loyaliteit. Uiteindelijk draait het om de langetermijnwaarde van een klant in je database. Conversieoptimalisatie draagt daar aan bij.’

Met wel gevoel verlaten de bezoekers jouw sessie?
'Mijn boek Meer omzet met je webshop, in vier stappen naar een hogere conversie krijgt op Managementboek.nl heel veel goede reviews. Ik merk dat lezers geïnspireerd zijn en direct aan de slag willen met conversieoptimalisatie. Dat komt doordat mijn boek heel concreet en praktisch is. Ik beloof dat dat tijdens mijn sessie ook zo is. Bezoekers verlaten vol inspiratie en concrete tips de zaal.’
 
Jurjen Jongejan is senior conversieoptimalisatie consultant bij e-commerce bureau ISM eCompany. Zijn presentatie vindt plaats op woensdag 22 april in de Jaarbeurs in Utrecht. Meer informatie over de Multichannel Conference vindt u hier.