Twinkle | Digital Commerce

Retailagenda: omnichannel lessen voor winkeliers

2017-11-08
180101
  • 2:32

Het bevorderen van de ‘omnichannel vaardigheden’ van winkeliers is een van de speerpunten in de Retailagenda die vandaag wordt gepresenteerd. Komend voorjaar moet een pilot van start gaan met zogenoemde ‘learning circles’.

De Retailagenda wordt vanmiddag aangeboden aan minister Kamp van Economische Zaken, die om het plan gevraagd heeft. Het is opgesteld door vertegenwoordigers van marktpartijen (winkeliers, vastgoedeigenaren en banken) en overheden (gemeenten, provincies en het Rijk). De afspraken moeten ervoor zorgen ‘dat de consument ook in de toekomst goed bediend wordt en de detailhandel een gezonde en kansrijke sector is en blijft’, vat Detailhandel Nederland samen.

Afspraken
In totaal zijn in de agenda twintig afspraken vastgelegd. Er werden zogenoemde ‘retaildeals’ gesloten met vijftig gemeenten, die samen met lokale stakeholders aan de slag gaan om ‘de retail klaar te maken voor de toekomst’. Verder zijn onder andere afspraken gemaakt over gezamenlijke internationale (online) expansie en eID. Hieronder een overzicht met de belangrijkste ‘to do’s’ uit de agenda:

Kennis en kunde
Over de learning circles staat in de Retailagenda: ‘We gaan aan (zelfstandige) retailers op een toegankelijke manier kennis en kunde aanbieden zodat zij succesvol omnichannel kunnen ondernemen.’ Binnenkort start allereerst een pilot voor de woon-, mode- en schoenenbranche, is de bedoeling. ‘Na evaluatie besluiten we over vervolgsessies en uitbreiding van de circles. Randvoorwaarde is het vinden van voorfinanciering om de pilot te ontwikkelen.’

Verder over dit punt uit de Retailagenda:

‘Onervaren zelfstandige (omnichannel) retailers en hun personeel hebben behoefte aan nieuwe vaardigheden om consumenten via alle communicatiekanalen te bedienen. Vaardigheden die nu niet of onvoldoende bij hen ontwikkeld zijn, zoals het opzetten van een website, of het optimaliseren van zoekmachinemarketing voor ondernemers die al een website hebben of leren over nieuwe business modellen. De gezochte kennis is er wel. Bijvoorbeeld bij (commerciële) kennisaanbieders, maar ook bij collega-retailers. Het is zaak deze bij elkaar te brengen’.

‘Doel van de learning circles is dat retailers met en van elkaar leren op basis van de eigen leerbehoefte. De learning circles zijn laagdrempelig, dat wil zeggen in de buurt, aantrekkelijk geprijsd, en van hoge kwaliteit. De learning circels brengen retailers en (commerciële) kennisaanbieders bij elkaar.

e-Academy
De learning circles worden onderdeel van de e-Academy die Thuiswinkel.org heeft opgezet. De belangenvereniging is ook de initiatiefnemer van de lessen voor ondernemers. Verder zijn Detailhandel Nederland, INretail, het Kenniscentrum Handel en FNV Handel betrokken bij het nakomen van deze afspraak.

Nederlandse detailhandel
Gisteren publiceerde het CBS de eerste cijfers over de Nederlandse detailhandel in 2015. In januari lagen de totale bestedingen 0,8 procent hoger dan in de eerste maand van vorig jaar. Gisteren werd ook de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor uitgebracht, over de online consumentenbestedingen aan producten en diensten in 2014. De webuitgaven namen in de tweede helft van afgelopen jaar met 12 procent toe, na een groei van 5 procent in de eerste zes maanden van vorig jaar. Er is sprake van een nieuwe bloeiperiode voor de Nederlandse e-commerce.
 
NB: In het nieuwe nummer van Twinkle, dat vandaag verschijnt, uitgebreid aandacht voor de visie van buitengewoon hoogleraar Cor Molenaar op retail in Nederland. N.a.v. zijn boek ‘Kijken, kijken… Anders kopen.’

 
Lees ook: Eerste gerichte e-commerce opleiding op het hbo (Twinkle 2-2015)