Soms gratis
Klanten betalen de 2-uursbezorging vooruit in de checkout op Kijkshop.nl. ‘Tijdens het afrekenen van een online bestelling krijgt de klant altijd een actuele bezorgprijs te zien alvorens hij voor de 2-uursbezorging kiest’, schrijven de bedrijven in een persbericht. ‘Met een vanaf-bezorgprijs die soms helemaal gratis is, denkt Kijkshop een unieke propositie in de markt te zetten waarmee klanten nog beter bediend kunnen worden.’
Pluplus
Het één jaar oude Pluplus maakt, net als het Amerikaanse Shutl, gebruik van een netwerk van koeriers, die niet in dienst zijn bij het bedrijf. Pluplus sloot eerder een overeenkomst met Corio, eigenaar van Nederlandse winkelcentra als Hoog Catharijne en Alexandrium. Doel: artikelen uit winkels afleveren bij klanten thuis. Het gaat daarbij zowel om fysieke winkelaankopen als om online bestellingen.
Lees ook:
- Kijkshop opent ‘cross-channel store’ in Tilburg (25-4-2013)
Snel, sneller, snelst. Omdat het kan. Maar is het nodig? Ja, sommige consumenten zullen het zeker op prijs stellen. Maar ik krijg wel visioenen van rondscheurende koeriers die afgerekend worden op hun tijden. Ik bedenk ook dat het logistiek nogal veel druk op de organisatie legt. Vanuit een fysieke winkel leveren betekent dat winkelpersoneel zich vrij moet maken en dat dure A locaties worden ingevuld als magazijn. Ik ben een beetje bang voor teveel druk op de ketel. Natuurlijk legt het de lat steeds hoger voor de concurrentie (zeker voor de kleinere online shops). Maar de vraag is of we niet verzeild raken in een race om de Maan terwijl we de Aarde vergeten (goede producten, scherpe prijzen, prima service en idd ook een tijdige levering).