Twinkle | Digital Commerce

Webshop vernieuwen: 10 basistips

2017-05-27
180101
  • 5:01

U heeft een nieuwe website, maar ondanks de lyrische eerste reacties neemt het bezoek af en storten de conversies in. Hoe kunt u dit probleemscenario voorkomen bij een eerste vernieuwing van uw webshop? In dit artikel voor startende e-commerce ondernemers een aantal tips.

Tekst: Erik Altink

Waarom een nieuwe website?
U heeft ooit een website laten bouwen, maar deze past eigenlijk niet meer bij hoe u zich nu presenteert. Daarnaast is de bouwer van de website met de noorderzon vertrokken en is het cms verouderd. Het aanpassen van het bestaande systeem is vaak kostbaarder dan een nieuwe website laten maken.

De juiste aanpak
Besloten dat de website vernieuwd moet worden, vraagt u zich af ‘hoe nu verder?’ Hoe voorkomt u dat het resultaat een slechtere basis is dan waar u vandaan komt? De reden waarom een nieuwe website een mislukking wordt, komt door het verkeerde antwoord op de volgende vraag. Waarom heeft u een website?

Als u op deze vraag niet het antwoord ‘voor mijn klant’ heeft gegeven, dan is de kans groot dat een nieuwe website tot problemen leidt. Er is maar één persoon die uw bedrijf (en website) bestaansrecht geeft en dat is uw klant. Dit wordt, zeker bij een technische noodzaak, bij een nieuwe website nog wel eens vergeten. Uw website moet gemakkelijk te gebruiken en te vinden zijn voor uw klant. Daarvoor moet alles aansluiten op die klant, vanaf de eerste zoekopdracht tot het vertrouwen op een goede afloop bij eventuele problemen na de aankoop.

Bij het bouwen van een nieuwe website moet de klant centraal worden geplaatst. Loop daarom door de volgende punten:

1. Bepaal wie precies de (juiste) klant is. Uw doelgroep vindt u door uzelf af te vragen waarom u bestaat. Wat is uw filosofie? Uw filosofie bepaalt uw boodschap en de manier waarop u deze naar voren brengt.

2. Als u weet voor wie u het doet, dan kunt u bepalen hoe u deze doelgroep vertrouwen geeft. Het design, de uitstraling van uw website, moet aansluiten op de beleving van de klant.

3. Nu u weet waarom u en voor wie u het doet en een idee heeft over hoe het eruit moet gaan zien, is het belangrijk om na te denken over functionaliteit. Gaan bezoekers kopen vanaf uw website of wordt het belangrijk dat mensen zo snel mogelijk contact op kunnen nemen? Maak het hier niet gelijk te complex. Bedenk wat u in de toekomst nog zou willen en voorkom dat u daarin nu al beperkingen opwerpt.

4. Nu u weet hoe u wilt dat bezoekers uw website moeten gaan gebruiken, kunt u ook bepalen welke doelen u wilt dat uw bezoekers gaan bereiken. Bepaal welke meetbare succesfactoren er in uw website zouden moeten zitten. Wat bepaalt of uw website wel of niet goed loopt? U kunt hierbij denken aan contactaanvragen, verkochte producten, weergaven van bepaalde video’s of downloads van bepaalde content. Het bepalen van wat u wilt meten, bepaalt mede over hoe u de website opbouwt en welke paden u moet optimaliseren. Vergeet ook niet om beoordelingen (zowel op uw eigen website als extern) bij dit onderdeel mee te nemen. Het is een belangrijk onderdeel van uw content en het beeld dat bezoekers van u hebben.

5. Bepaal hoe uw doelgroep het internet gebruikt om te vinden wat ze zoeken en hoe ze dat zoeken. Dit bepaalt uw contentstrategie en de indeling van uw website. Een gevaarlijke valkuil hier is aannemen dat u wel weet hoe uw klanten denken. Doe een gedegen zoekwoordenonderzoek, praat met uw huidige klanten. Vraag sales en helpdesk over de vragen die klanten stellen. Helaas zijn zoekmachines nog niet zo slim om de zoekopdracht ‘knopjes voor deurkastjes’ te beantwoorden met ‘bedoelde u deurbeslag?’ Uw website zal zelf deze vraag moeten beantwoorden als u deze klanten wilt bereiken.

6. Nu begint het bouwen. Welke technieken, programmeertaal, server of platform u gaat gebruiken, is ook weer afhankelijk van eerdere punten. Kies een techniek die aansluit bij wat u wilt, maar die ook optimale toegankelijkheid voor zoekmachines mogelijk maakt. Wat u niet wilt is een keuze voor een techniek die bepaalde doelgroepen uitsluit of die het voor zoekmachines een uitdaging maakt uw website te indexeren. Denk aan snel laden, goed toegankelijke navigatiestructuur en het vermijden van blokkerende technieken.

7. Vergeet tijdens het bouwen niet te testen. Zodra er een gedeelte van de website wordt opgeleverd kunt u controleren of dit werkt zoals u verwacht. Het is ook al mogelijk om met uw doelgroep aan de slag te gaan. Laat vast een aantal klanten uw website testen (niet beoordelen, want hoe mooi ze hem ook vinden, de vraag is of ze er ook mee kunnen werken).

8. Zodra u richting de realisatie gaat, is het belangrijk om te bepalen hoe u ervoor gaat zorgen dat uw huidige bezoekers uw nieuwe website gaan vinden. Zoekmachines moeten weten waar de oude content heen verhuist en ook bezoekers die via externe verwijzingen komen wilt u goed leiden. Bepaal hoe bezoekers op dit moment op uw website komen (denk aan zoekmachines, interne verwijzingen, externe links, bookmarks) en maak aan de hand daarvan een migratieplan.

9. Dit is ook het moment waarop u gaat bedenken hoe u ruchtbaarheid wilt gaan geven aan de lancering van uw nieuwe website en hoe u de reacties wilt gaan meten. Zo’n gebeurtenis is een kans op publiciteit. Ook als u besluit niets te doen is het belangrijk in de gaten te houden wat mensen van uw nieuwe website vinden. Wie gaat social media in de gaten houden, blogbestanden monitoren of e-mails en telefoontjes beantwoorden? Zit de webbouwer klaar voor het geval er dingen mis gaan?

10. Op het moment van lancering is het van groot belang dat u alles nogmaals goed naloopt. Werkt alles technisch? Is de website snel? Zijn alle compressietechnieken goed toegepast? Kan een bezoeker door de website komen? Zijn er geen blokkades in de website voor zoekmachines? Zijn er geen verwijzingen naar ontwikkelomgevingen (denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen die gebruikt zijn tijdens het bouwen)? Zijn alle metingen goed ingesteld en worden de juiste doelen gemeten? Niets is vervelender dan lanceren en er later achterkomen dat er niets gemeten wordt en u dus niet weet wat de gevolgen zijn.

Het lanceren van een nieuwe website is niet zo simpel en alhoewel het vergeten van een stap niet gelijk zal leiden tot een ramp, helpt het bovenstaande lijstje u hopelijk teleurstellingen te voorkomen. Waarschijnlijk kunt u diverse punten zo al invullen, maar besteed er in ieder geval even tijd aan.

Erik Altink is seo-specialist bij Easy Internet Marketing.