Twinkle | Digital Commerce

Alibaba door China op vingers getikt om namaakartikelen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:17
Alibaba wordt door de Chinese autoriteit voor industrie en commercie (SAIC) ervan beschuldigd te weinig controle te hebben over de echtheid van producten op zijn platformen. Volgens een kwaliteitsrapport zou slechts 40 procent van de artikelen op Taobao (c2c) ‘echt’ zijn.

De e-commerce reus wordt overal ter wereld geprezen om zijn verkoopmodel, maar even niet in eigen land. SAIC haalt fel uit naar Alibaba door te zeggen dat het bedrijf de verkoop van namaakproducten de laatste tijd op zijn beloop heeft gelaten, waardoor zij nu een ‘gevaar’ zouden zijn. Het gaat vooral om verkoop op het c2c-platform Taobao. Van de producten op Tmall (b2c) is 85,7 procent echt, zo schrijft China Daily.

Beruchte lijst
Het rapport werd in juli al opgesteld, maar nu pas naar buiten gebracht omdat de SAIC Alibaba’s beursgang in de Verenigde Staten niet in de weg wilde staan. Het Aziatische bedrijf stond enige jaren geleden nog op de Amerikaanse lijst van ‘beruchte markten waar eigendomsrechten worden geschonden’, meldt Reuters. Holding van luxemerken Kering beschuldigde Alibaba in augustus ervan namaakartikelen in de hand te werken. De Chinese e-commerce gigant zou aanbieders van namaakartikelen vanwege de labels die zij verkopen belonen in de zoekresultaten.

Eigen etalage
Alibaba zet zich sinds vorig jaar actief in om namaakartikelen van zijn platformen te bannen. Het biedt luxemerken als Burberry een eigen etalage op Taobao.com en bant vervolgens andere verkopers die producten van dit merk verkopen.