Twinkle | Digital Commerce

Verkoopsters worden personal shoppers

2017-11-08
180101

Meer dan drie jaar geleden had ik een idee. Hoe gaaf zou het zijn als ik de persoonlijke service die ik in goede winkels ontvang kan vertalen naar een online omgeving?



Ik dacht aan een webstek waar iemand me goed en eerlijk adviseert. Een plek die ik met een goed gevoel verlaat, of waar ik in dit geval uitcheck via een winkelmandje. Een plek waar ik, achteraf gezien, kleding heb gekocht die bij mij past. Letterlijk en figuurlijk. En waar ik geïnspireerd raak om even uit mijn comfort zone te komen.

De online personal stylist was geboren. Ontstaan vanuit een persoonlijk verlangen naar service en oprechte aandacht. Naar advies waar ik iets mee kan en waar ik bereid ben voor te betalen. Want als ik goed wordt geholpen, reken dan maar dan ik met meer de winkel uitloop.

Aandacht
Nu, drie jaar later, zijn er veel initiatieven op de markt waarbij een personal shopper wordt aangeboden; House of Einstein, The Cloakroom, Trunk Club, ze hebben allemaal een soortgelijk idee gehad met een iets andere uitvoering. Nu beginnen de webshops en winkels in te zien dat persoonlijke aandacht belangrijk is.

In London zet Topshop groots in op een personal shopping sessie in de winkel (zie foto). Bij WE Fashion in ons land zag ik hetzelfde: een personal shopper die samen met jou aan de slag gaat. En je persoonlijk advies geeft. Maar is dat niet stiekem gewoon een nieuwe naam voor een goede verkoper? Mogen we dat eigenlijk niet sowieso van mensen op de winkelvloer verwachten?

G-Star kondigde laatst de start aan van een personal shopper online. En nu gaat Zalando ook beginnen. Offline vertaald naar online. Ik ben wel benieuwd hoe het model er precies uit gaat zien.

Gezond businessmodel
Waar we in het begin de vraag kregen of ons concept wel schaalbaar was - één op één aandacht is immers kostbaar en tijdrovend - lijkt dat nu niet meer het geval. Of zal het persoonlijke advies toch stiekem weer deels geautomatiseerd zijn?

Het is mooi om te ervaren dat het idee wat ik drie jaar geleden had nog lang niet zo gek was. En of we in al het geweld van de grote jongens overeind blijven, gaan we zien. Want daar zal het advies gratis zijn. En moeten de extra kosten worden betaald uit de extra marges door meer conversie en hogere orderwaardes. Wij zien in ieder geval dat retourpercentages laag zijn van onze klanten, omdat het advies echt 100 procent persoonlijk is.

Echt persoonlijk
De vraag is hoe persoonlijk de gemiddelde stijladviezen straks zijn. Welk verdienmodel heeft kans van slagen in the long run?  Het is in ieder geval een interessante ontwikkeling en we gaan ervaren wat de klant ervan gaat vinden.

In the end gaat het om de klanten. Waarvan er veel misschien wel klaar zijn met het gebombadeer via retargeting banners en dagelijkse e-mails. Men verlangt terug naar de service die we kregen en soms nog steeds krijgen in kleinere boetieks of luxewinkels. Een keten als Karen Millen weet die service overigens wel te bieden; ere wie ere toekomt.

Personal shopping & styling zal lang niet voor iedereen zijn weggelegd, maar ik geloof dat een groeiende groep daar wel belang en waarde aan hecht. Persoonlijke aandacht. Goed advies. Een tevreden klant. Dat is uiteindelijk wat we willen.