Google is met ruime afstand de meest gebruikte zoekmachine van Nederland, maar de dominantie van het Amerikaanse bedrijf is afgenomen. Opvallend is de opmars van Startpagina. Steeds meer Nederlanders geven aan geen zoekmachines te gebruiken.
Dat blijkt uit de nieuwe Nationale Search Engine Monitor, die iProspect vanochtend presenteert. Het online zoekgedrag van Nederlanders wordt al sinds 2002 gepeild, dit jaar zijn voor het eerst resultaten per device gepubliceerd:
Startpagina.nl
Uit bovenstaande tabel blijkt onder andere dat Startpagina voor 7 procent van de Nederlanders favoriet is bij het zoeken op desktops en laptops. Onder 50plussers ligt dit percentage liefst op 12 procent. Het gebruik van de site zit flink in de lift, waarbij vooral het aantal impressies is gegroeid (veel harder dan het bereik).
Vinden.nl
Voor één op de twintig internetgebruikers is Vinden.nl de favoriete zoekmachine op ‘vaste’ computers. Het aandeel op tablets en smartphones is kleiner, maar ook op het mobiele front mag Vinden.nl zich de derde zoekmachine van Nederland noemen. Door de groei van de Nederlandse zoekmachines zakt het aandeel van Google weg, van 93 procent vorig jaar (alle devices), naar respectievelijk 82 procent op desktops en laptops, 86 procent op tablets en 85 procent op smartphones.
Geen zoekmachine
Opvallend is dat een groeiende groep Nederlanders aangeeft geen zoekmachine te gebruiken, vooral op mobiele apparaten; 8 procent van de tablet-bezitters en 11 procent van de smartphone-bezitters zegt het zonder zoekmachine te doen.
Dit is wel goed nieuws, voor Startpagina dan. Verrassend ook wel vind ik, aangezien zoeken via Startpagina.nl 1 of 2 klikker meer is dan bv zoeken via Google.nl. Het zijn misschien die mensen die het begin van internet nog bewust meegemaakt hebben, dus de wat oudere mensen, die Startpagina nog gebruiken als begin van de zoektocht naar producten en/of diensten.
Ik vindt het een ongeloofwaardig onderzoek, wie zoekt er nou met Startpagina of die andere zoekmachines, ik ken er niet 1! Dei voegen toch helemaal niks toe aan het internet? DuckDuckGo zie ik er niet eens tussen staan.
wellicht heeft het adverteren op tv dan toch geholpen om startpagina populairder te maken :-)
Ik mis in dit verhaal kadaza.nl. Ik ken best veel mensen die dat gebruiken. Startpagina.nl is oubollig en zeer zeer onoverzichtelijk.