Twinkle | Digital Commerce

Google niet te stuiten op Nederlandse zoekmarkt

2017-05-27
171129
  • [nieuws]
  • 1:16

Hoewel de zoekmachine van Google al jaren met afstand de bekendste en meest gebruikte van het land is, wint de marktleider nog steeds terrein op de concurrentie.

Dat blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor, afgelopen december uitgevoerd door onderzoeksbureau RMI in opdracht van zoekmachinemarketingbureau Checkit.

De relatieve winst van Google zit hem vooral in de bekendheid; waar de geholpen naamsbekendheid met 99 procent op peil bleef, nam die van Ilse (van 83 naar 76 procent), Live Search (63 naar 29), Yahoo! (71 naar 67), Lycos (60 naar 55), Vinden.nl (49 naar 38) en Altavista (55 naar 51) tussen februari 2008 en december 2008 af.

Kentering 
Volgens Judith Nissen van Checkit bleef de naamsbekendheid van Google's concurrenten op de Nederlandse zoekmarkt tot afgelopen jaar redelijk op peil, maar is nu duidelijk van een kentering sprake: 'Een opvallende trend. De initiatieven van Microsoft bijvoorbeeld om Live Search meer bekendheid te geven, lijken hun uitwerking te hebben gemist.'

Zoekbeloningen
Uit cijfers van Nielsen Online bleek begin dit jaar al dat de zoekbeloningen van Microsoft Amerikanen er niet toe hebben bewogen Live Search te omarmen. Integendeel: het marktaandeel van Google nam slechts toe. Nissen: 'Wellicht dat een samenwerking tussen Microsoft en Yahoo! op termijn toch een tegenwicht kan gaan bieden aan Google.'

Meest gebruikt
Van de respondenten uit het onderzoek van Checkit noemde 95 procent Google de meest gebruikte zoekmachine, twee procentpunten meer dan een klein jaar eerder. Vinden.nl, hoewel teruggevallen op naamsbekendheid, is met 2 procent opnieuw de runner-up:

Checkit_zoekmachines

Bron: Nationale Search Engine Monitor, Checkit i.s.m. RMI