Google biedt retailers via een nieuwe tool een schatting van het aantal smartphonegebruikers dat een eigen advertentie heeft gezien en daarna een fysieke winkel van het bedrijf bezoekt. ‘Store visits’ is Google’s nieuwste middel om multichannel retailers aan zich te binden.
Voor de tool dient een adverteerder bij de zoekgigant aan te geven wat de precieze locaties van zijn winkels zijn. Google maakt aan de hand van een algoritme een schatting van hoeveel personen in de 30 dagen na het ‘zien’ van de retailer’s advertentie een bezoek aan een filiaal maken. Daarvoor dienen smartphonegebruikers ook hun locatieherkenning te hebben ingeschakeld, schrijft Adweek.
Inzicht
Retailers zouden volgens Google zo meer inzicht krijgen in welke advertenties - alleen die producten tonen - consumenten stimuleren om een fysieke winkels te bezoeken. Het gaat echter wel enkel om een verwachting.
Uitrol
Het zoekmachinebedrijf heeft de tool, na deze een jaar getest te hebben in de Verenigde Staten, allereerst beschikbaar gemaakt voor Amerikaanse adverteerders. De uitrol naar andere markten vindt de komende maanden plaats.
Lees ook: Google’s groeiende invloed op offline aankopen (19-6-2014)
voor specifieke retailers kan je ook altijd proberen om een kortingscode of win nummer ter beschiking van de consument te stellen. Dan kan je een actie online (waar een kortingscode uit komt) koppelen aan een aanschaf in de winkel.
Als je dit gericht doet krijg je een idee van de correlatie.
Ook kan je mensen bij de kassa vragen om de postcode als je ook een reden hebt om deze op de website te vragen kan je een schatting maken over de correlatie.