Twinkle | Digital Commerce

Beacons in de Bijenkorf

2017-05-26
300234
  • 1:48

Het Rotterdamse filiaal van De Bijenkorf is een pilot gestart met iBeacons. Van dit soort vooruitstrevende en gewaagde winkels gaat mijn hart sneller kloppen. Eindelijk!


Door: gastblogger Gaby Kroet

De beaconing techniek - een bijna onzichtbaar apparaatje betrekt consumenten bij de winkel - bestaat al enige tijd, maar lijkt nu steeds meer terrein te gaan winnen. En dat is maar goed ook, want het gebruik van beacons kan de retail weer nieuw leven in blazen.

De Bijenkorf heeft het goed begrepen. Met de beacons wil het bedrijf nog betere service en communicatie bieden. Het maakt voor de Bijenkorf niet meer uit of een klant iets koopt in de winkel of online. Overal moet de service even goed en persoonlijk zijn. Beacons zijn daar een schakel in; hiermee geef je een winkel dubbel zoveel ogen als het aantal medewerkers.

Vaste klanten worden in no time ontmaskerd aan het personeel. Een voorbeeld: heeft u online een broek gekocht en wilt u er een week later een blouse bijkopen in de winkel? Zodra u zich in de radar van de beacon bevindt (en u toestemming heeft gegeven om informatie uit te wisselen via de app) is het personeel er van op de hoogte. De bijpassende blouse ligt dan bij wijze van spreken al voor u klaar om te passen, zonder enige moeite.

Het lijkt nu misschien dat met het inpluggen van een beacon deze klantbeleving direct al is gerealiseerd. Maar er is wel een aantal uitdagingen waar rekening mee gehouden moet worden. Denk bijvoorbeeld aan Wi-Fi. Dit maakt het mogelijk om de connectie te leggen tussen de locatie en bijvoorbeeld een klantenkaart of koophistorie (ook via de app). Het is daarmee onmisbaar als we het hebben over beaconing. Vergeet dus niet de belangrijkste randvoorwaarden goed te regelen.

Men zegt wel eens: als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Ik hoop dat dat ook in het geval van de Bijenkorf geldt. Retailers kunnen met beacons weer enorme slagen gaan maken. En dat hebben ze nodig ook. Afwachten hoe online langzaam steeds meer opeet van de stenen winkels is niet nodig. Beacons gaan het verschil maken tussen succesvolle en niet succesvolle winkels.
  
Gaby Kroet is regional sales manager van Aerohive.