De online omzet van Media Saturn is in het laatste boekjaar uitgekomen op 1,45 miljard euro, 30 procent meer dan het boekjaar ervoor. Ruim veertig procent van de online orders wordt afgehaald in winkels. Die zullen de komende jaren gemiddeld kleiner worden.
Dat blijkt uit een cijferrapportage van de Duitse Metro Group, eigenaar van Media Saturn. De webomzet van de winkelketens Media Markt en Saturn en van pure player Redcoon kwam uit op 1.446 miljoen euro. Hieronder is te zien dat de online omzet piekte in het eerste kwartaal, ofwel het laatste kwartaal van afgelopen kalenderjaar:
Winkelomzet onder druk
Over de hele linie nam de omzet van Media Saturn met een klein procent af, ondanks de dikke online omzetplus én het feit dat er meer winkels openden (50) dan sloten (12). De gemiddelde winkelomzet staat flink onder druk. In de toekomst zullen winkels kleiner zijn (maximaal drieduizend vierkante meter) dan nu het geval is, kondigt Media Saturn aan.
Winkels als afhaalpunt
Het belang van winkels als afhaalpunt neemt ondertussen toe; volgens Metro-topman Olaf Koch wordt al meer dan 40 procent van de orders bij Media Markt en Saturn afgehaald in een fysieke winkel. In zijn verklaring over het jaarverslag voegt hij daar direct aan toe: ‘Onze leveranciers beginnen dat in de gaten te krijgen. Een innige samenwerking met de marktleider in continentaal Europa is vrij aantrekkelijk voor hen.’
Nieuw winkelconcept en de Electronics Online Group
Media Saturn presenteerde enkele maanden geleden een nieuw winkelconcept, dat mikt op een ‘totale versmelting van online en offline’. Onder de naam Electronics Online Group (EOG) wordt daarnaast gebouwd aan een portfolio van webshops. Redcoon vormt de kern van EOG. De bedoeling is Redcoon organisch verder uit te bouwen en daarnaast nieuwe webomzet te genereren door acquisities van andere pure players en nieuwe online concepten.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Media Saturn: meer online omzet, kleinere winkels
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.