Asos dankte de meeste groei lange tijd aan de verkopen buiten de Britse thuismarkt. Inmiddels is dat beeld gekeerd; tegenover een flinke groei in eigen land stond afgelopen kwartaal zelfs internationaal omzetverlies voor de bekende pure player.
Dat blijkt uit cijfers (pdf) van Asos over het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar. Van afgelopen september tot en met november stegen de Britse retailinkomsten met 24 procent, tot boven de honderd miljoen pond. Ondertussen daalden de totale internationale inkomsten met 2 procent. De Verenigde Staten vormen een positieve uitzondering op de prestaties over de grens, zoals hieronder is te zien:
Dat de internationale verkopen in de min belandden, heeft te maken met negatieve valuta-effecten. Als die buiten beschouwing worden gelaten, is er sprake van een omzetgroei van 4 procent, alsnog veel en veel kleiner dan de binnenlandse groei.
Comeback
Het buitenland is nog wel goed voor veruit de meeste inkomsten van Asos (56% van de concernomzet), maar het Britse omzetaandeel maakt een comeback. Ook in het hele afgelopen boekjaar (pdf) was de groei in de UK (plus 35 procent) al groter dan die daarbuiten (plus 22 procent).
Prijsbeleid
‘De internationale marktomstandigheden blijven uitdagend’, aldus Asos-topman Nick Robertson in een verklaring. Hij wijst erop dat Asos bezig is zijn prijzen beter af te stemmen op de verschillende markten. Ook laat hij weten dat de onderneming blijft investeren in zijn it-platform en logistiek.
Zalando is Asos voorbij
In het afgelopen hele boekjaar (tot en met augustus dit jaar) kwam de omzet van Asos uit op ruim 975 miljoen pond, bij de huidige wisselkoers een dikke 1,23 miljard euro. Ter vergelijking: de omzet van Zalando lag in het kalenderjaar 2013 al hoger (1,76 miljard euro).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Asos levert internationaal omzet in
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.