Het Nederlandse Proforto, dat online verkoopt vanuit voorraden van leveranciers, behandelt zijn zakelijke klanten als consument. ‘Zeker de kleinere bedrijven gedragen zich ook zo’, aldus medeoprichter Jelle Gudden. De b2b start-up werkt onder andere veel met kortingscodes.
Proforto werd vorig jaar pas opgericht door de jonge ondernemers Gudden en Rik Burgersdijk. Op Proforto.nl zijn onder andere werkkleding en -schoenen, gereedschap, verfproducten en schoonmaakartikelen te koop.
‘We groeien met 25 procent per maand’, aldus Gudden vandaag op het B2B E-commerce Congres. ‘Niet eenvoudig bij te benen met zo’n jonge organisatie.’ De totaal geboekte omzet zal eind dit jaar tot een kleine anderhalf miljoen euro zijn opgelopen.
Beleving
Inmiddels werken er 12 mensen bij Proforto, waarvan 3 ontwikkelaars. Proforto zit in een investeringstraject dat Europese expansie moet opleveren. De in Nijmegen gevestigde start-up (‘geen hippiecultuur, focus op groei’) wil bedrijven internationaal dezelfde beleving bieden als in b2c-omgevingen, met snelle levering en een compleet assortiment van ieder aangeboden merk. ‘We gaan voor klanttevredenheid’, aldus Gudden. ‘Een b2b-aanschaf mag ook leuk zijn.’
Van offline naar online
Proforto verstuurt veel kortingsbonnen naar potentiële klanten, onder andere bij vakbladen voor de zorg, de bouw, de horeca en de transportwereld. ‘Dan bieden we bijvoorbeeld 25 procent korting bij een besteding van 100 euro aan werkkleding. Onze markt bevindt zich voornamelijk nog offline en slechts voor enkele procenten online. Wij proberen bedrijven van offline naar online te trekken.'
Transport
Proforto werkt inmiddels samen met 75 leveranciers, waarvan het aanbod integraal op Porforto.nl is te vinden. De tech driven nieuwkomer heeft zelf geen voorraad of fysieke winkels; DHL haalt bestelde producten op bij de leveranciers. Gudden: ‘Artikelen die vóór vier uur ’s middags zijn besteld, worden de volgende dag bij de klant op het gekozen adres bezorgd. De retouren gaan wel eerst via ons kantoor.’
Lees ook: Proforto: 'Over drie jaar verkopen we in heel Europa' (Twinkle 7-2014)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Proforto: ‘Ook zakelijke aanschaf mag leuk zijn’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.