Ziekenhuispersoneel, horecamedewerkers of zzp’ers in de bouw; allemaal kunnen ze voor hun werkkleding en gereedschap terecht bij Proforto. Oprichters Jelle Gudden en Rik Burgersdijk vonden een gat in de online markt om de Nederlandse beroepsbevolking te bedienen.
Tekst: Marit Smits
De twee experimenteerden tijdens hun studententijd met een aantal webshops in onder andere nachthemden voor vrouwen en kussens, maar begonnen met Proforto aan het echte werk. ‘We zagen een verschuiving in de arbeidsmarkt’, zegt Gudden, die de Nijmeegse webshop met Burgersdijk uit eigen zak financierde. ‘Uit de grote bedrijven die hun werkkleding bij groothandels inkopen kwamen steeds meer zzp’ers voort die eigenlijk gewoon individuele consumenten zijn. Wij zijn er voor de werkenden die zelf overal - dus ook op het werk - hun kleding willen kunnen kopen. Het bestellen kan bij ons per product, maar ook in pakketten voor bijvoorbeeld het mkb van 1 tot 20 medewerkers of zelfs de echt grote ondernemingen. We zijn, anders dan groothandels waar je vaak lid van moet zijn, open voor iedereen.’
Producten ophalen bij leveranciers
Het bedrijf verkoopt naast werkkleding ook verf, schoonmaakmiddelen en ‘gereedschappen’ als grasmaaiers en kruiwagens. ‘We nemen alleen producten van professionele merken op in het assortiment’, vertelt Gudden. ‘Een boormachine van twee tientjes die je ook in de bouwmarkt kunt vinden kom je bij ons niet tegen. Daarnaast bekijken we welke producten uniek zijn om online te verkopen.’ Proforto heeft zelf geen voorraad of fysieke winkels , maar haalt de bestelde producten met DHL op bij zijn leveranciers. Gudden: ‘We werken niet als het Plaza-model van Bol.com; wij regelen het transport voor onze partners en zijn hier dus verantwoordelijk voor. Artikelen die vóór vier uur ’s middags zijn besteld, worden de volgende dag bij de klant op het gekozen adres bezorgd. De retouren gaan wel eerst via ons kantoor.’
Europese beroepsbevolking
Proforto maakt sinds zijn oprichting in april 2013 een forse groei door ‘van 25 procent per maand’. Eind 2014 verwacht Gudden meer dan 1 miljoen euro te hebben geboekt. Het bedrijf is momenteel op zoek naar een investeerder om verder Europa mee in te gaan. ‘Zo’n 10 tot 15 procent van onze omzet komt nu al via onze .nl-site van Belgische consumenten. Eind dit jaar willen we al de Europese markt op, Duitsland en Groot-Brittannië zijn daarbij zeer interessant. Onze wens is om binnen drie jaar de beroepsbevolking in heel Europa te bedienen, maar we blijven het land voor land bekijken. Eerst is het zaak om de offline markt naar online te trekken en zo onze groei nog meer te versnellen.’
Jelle Gudden spreekt op het B2B E-commerce Congres op 28 oktober in Houten.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Proforto: 'Over drie jaar verkopen we werkkleding in heel Europa'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.