Zalando gaat naar de beurs. Ik vermoed dat het bedrijf wel eens wat geld wil verdienen. De cijfers zijn wat opgekrikt. Toch koop ik geen aandelen. Hoe groot ze ook zijn, het lijkt me geen vetpot. De ‘schaarstetruc’ - aandelen zijn niet te koop voor Nederlanders, of toch wel - werkt averechts bij mij.
Ik schreef er anderhalf jaar geleden al eens over: het Zalando-effect. Ik snap dat je moet investeren om marktaandeel en bekendheid te krijgen. Maar met onbeperkt gratis verzenden en retourneren maak je de markt kapot. En zodra je er mee ophoudt om winst te gaan maken zullen anderen die kapotgemaakte markt overnemen.
Sombere rekensom
De helft gaat retour bij Zalando. Laten we daar eens een rekensommetje mee maken. Met geschatte waardes: stel een gemiddelde klant koopt 2 artikelen à 50 euro en stuurt 1 artikel retour. Zalando koopt groot in, de inkoopprijs van deze artikelen zal rond de 18 euro liggen.
- Bruto omzet bedraagt in dit geval 50 euro
- Btw-afdracht is 8,68 euro
- Inkoopprijs is 18 euro
- Verzenden naar klant vanuit Duitsland (doos, handling, porto): 8 euro
- Retourkosten (handling, porto) eveneens 8 euro; terug in de schappen vergt meer tijd dan eruit.
- Waardevermindering van de retour: 30 procent van de inkoopprijs. Het product moet weer als nieuw gemaakt worden, het seizoen loopt door, een deel van de producten belandt in de outlet, een deel is vervuild/beschadigd: 5,40 euro
- Betaal- en administratiekosten per bestelling met retour 1,50 euro.
Dan blijft er 50 - 8,68 - 18 - 8 - 8 - 5,40 - 1,50 = 0,42 euro over voor huisvesting, overhead, marketing, de website, voorraadrisico et cetera.
Voor Nederlandse webwinkels kun je dezelfde sombere rekensommetjes maken.
Jaren geleden heb ik wel eens alle artikelen van een Sinterklaasactie bij Bol.com (3 halen 2 betalen) teruggestuurd. Deze artikelen waren als 3 aparte pakketjes verstuurd. Ze kwamen ondanks de kreet ‘Vandaag bestellen morgen in huis’ pas ná Sinterklaas aan, ruim een week na bestelling.
Mijn oudste dochter heeft net ontdekt hoe ze met iDeal kan betalen. Voor dit schooljaar bestelde ze een agenda bij Bol.com. Een agenda die ze nog nergens gezien had. Dat bleek een jaar- in plaats van een schoolagenda te zijn, dus die retourneerde ze. Was toch gratis en ze kreeg het volledige aankoopbedrag inclusief verzendkosten terug.
Ze wilde verder schoolbordkaftpapier van de Hema, maar dat was steeds uitverkocht in het stenen filiaal. Toen ze een actie voorbij zag komen met 20 procent korting op schoolspullen, bestelde ze het rolletje papier online, voor 3,16 euro. Kon ze gratis afhalen in het stenen filiaal. Rekent u even mee?
Omzet 3,16 euro - btw 0,55 euro - inkoopprijs 1,50 euro - 2 wijndozen en bubbeltjesfolie 0,60 euro - handling en transport naar het Hema-filiaal 4,50 euro - afrekenen bij de kassa. Als we voor de 4 minuten zoeken 1 euro rekenen, komen we uit op 4,99 euro verlies.
Onder de kostprijs
Ik heb het onder de kostprijs werken van webwinkels nooit gesnapt. Ik begrijp het verdienmodel erachter niet. Het veroorzaakt overconsumptie en verwende klanten. Waarom heeft Hema geen minimumbestelbedrag? Waarom is retourneren overal gratis? Waarom is het wettelijk verplicht om verzendkosten terug te betalen? Wie betaalt de rekening?
Bij Bol.com blijkbaar de bezorger. Bij Zalando de inpakker. En dan hebben we het nog maar niet over de productie in Bangladesh.
Het kapitaal van Zalando is het klantenbestand, wordt er dan gezegd. Maar wat is de waarde van een klant die afkomt op gratis verzenden en retourneren? Die de helft terugstuurt? Dat is een klant die gaat waar het ‘t goedkoopst is. Een klant die vertrekt zodra hij moet betalen voor het thuis kunnen passen van kleding of schoenen.
Alibaba is ook binnengelopen met de beursgang, roept een ander. Alibaba is een heel ander bedrijf. Alibaba is een handelsplatform. Alibaba is vanaf het begin extreem winstgevend geweest.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren op de beurs. Of de zeepbel knapt. Of dat we nog even moeten wachten.
Beste Martine,
Je business case berekening is wel erg ruim gerekend alles bij elkaar. Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat de business case wel degelijk renderend is en dat de enorme marketingkosten momenteel het verschil zijn tussen een positief en een negatief bedrijfsresultaat.
Ik heb respect voor het durf van Zalando en wens ze veel succes de komende jaren.
Dat mag Bas.
Stel dat ik inderdaad ruim reken en er op 50 euro 5 euro overblijft. Dat is nog steeds te weinig.
Met 50% retouren kun je nooit renderen.
Leestip http://925.nl/archief/2014/10/01/koers-zalando-stort-in-duuuh
Van de berekening klopt niets.
In de berekening ga je er vanuit dat 100% retour komt en niets gecrediteerd?
Daarnaast is de gemiddelde omzet zeer laag ingeschat.
Een broek kost al 150,-.
En de geschatte kosten zeer hoog.
De verzend- en handelingkosten kunnen nooit 8,- per bestelling zijn, dit zal ergens rond 3-4 euro per bestelling zijn.
Ricardo, Zalando zelf schijnt inderdaad een omzet weer te geven inclusief retouren. In het kader van hoe maak ik de zeepbel zo groot mogelijk. Zie ook het artikel op 925.nl.
Ik reken met een omzet waar de retour vanaf is, daarom staat er geen creditering in de rekensom.
Poeh, hé. 3-4 euro voor pakbon en verzendetiket printen, order verzamelen, order inpakken, een doos met tape/vulmateriaal, verzendkosten Duitsland naar Nederland. Waar kan ik een dergelijke fulfilmentpartij vinden?
Als ik je artikel zo lees, Is het geen wonder dat deze online shops zo snel zijn gegroeit! Ik heb persoonlijk nog nooit wat bij deze winkels besteld maar heb wel respect voor hun snelle groei! ik weet dat het best lastig kan zijn om de top te bereiken! Nu alleen hun zaken op orde krijgen! Goede inzicht Martine!
Dank je
Goed stuk Martina, dan heb je het nog niet eens over de enorme marketingkosten.. Daarom keren al die partijen nu kieskeurig ook de rug toe. Bij Sanoma hebben ze ook nog niet door dat de marge,s enorm onder druk staat al die er al is. Wat betreft de verplichte terugbetaling van verzendkosten kan je het beter onder handelingkosten zetten. Die hoef je namelijk niet terug te betalen. Moet de eerste fysieke winkel nog meemaken waar ik mijn parkeergeld, benzine geld en reistijd vergoed krijg als ik iets retour breng. Dan ook nog maar hopen dat je geen tegoed bon krijgt. De overheid snapt helemaal niets van online met dit soort regels.
Dank voor de complimenten.
Helaas, ook als je de verzendkosten anders benoemt moet je ze terugbetalen als de klant de hele bestelling terug stuurt. Het is een hele merkwaardige betuttelende wet ter bescherming van de consument. In Zwitserland hebben ze deze Europese betuttelende wet niet overgenomen.
De rekensom betreft directe kosten per bestelling. Marketing e.d. moet betaald worden van wat er overblijft......
Wat je misschien wel nog als directe kosten kunt rekenen zijn de zoekgeraakte pakketjes, de wanbetalers en de fraudeurs.