Twinkle | Digital Commerce

D-reizen sluit reisbureaus wegens verlies

2017-11-08
180101
  • 1:33
D-reizen gaat fysieke reisbureaus sluiten om overeind te kunnen blijven. Door de fusie met VakantieXperts en de focus van consumenten op online boeken is een sanering van het aantal winkels ‘onontkoombaar’.

Topman Will van den Hoogen vertelt dit aan De Telegraaf. D-reizen verhoogde het aantal vestigingen vorig jaar nog met 81 winkels van Globe, na het faillissement van Oad Reizen. Het totaal staat nu op vijfhonderd, maar dit blijft niet voor lang. Van den Hoogen wil verlieslijdende winkels ‘zonder pardon’ sluiten.

Minder geldverdienende reisbureaus
‘Over drie jaar denk ik dat er nog 350 reisbureaus zijn overgebleven die geld verdienen’, zegt de D-reizen-topman. ‘Daar heb ik vrede mee, zolang we ongeveer de helft van de Nederlandse reisbureaus in handen hebben. Ook wij doen veel meer aan online verkoop, waarbij we willen samenwerken met grote internetspelers als Expedia.’

Gevolgen van fusie
In mei van dit jaar werd aangekondigd dat D-reizen en VakantieXperts per 1 juni werden opgenomen in de nieuw opgerichte holding D-RT Groep. Die gebeurtenis is opgeschoven naar 1 januari 2015. ‘Naast de gevolgen van het internet hebben wij forse reorganisatiekosten door de fusie’, zegt Van den Hoogen. ‘Die kosten willen we dit jaar afschrijven en dat levert verlies op. Volgend jaar moeten we orde op zaken stellen om gezond de toekomst in te kunnen gaan.’

Persoonlijke reisassistenten
D-reizen zet sinds vorig jaar persoonlijke reisassistenten in om ‘het ‘internet te koppelen aan persoonlijk reisadvies'. ‘De persoonlijke reisassistent is onze kracht in de winkel’, zei Van den Hoogen vorig jaar. ‘Zij kent de klant en is voor, tijdens en na het boeken van de reis diens aanspreekpunt. Zij onderhoudt contact via de mail, de chat of live in de fysieke winkel. Er zijn veel pure internetbedrijven in de reiswereld, maar niemand kan op tegen onze zevenhonderd persoonlijke reisassistenten met hun grote kennis van zaken.’