Het aantal webwinkeliers in Nederland groeit nog altijd. Maar behalve veel inschrijvingen kent de Kamer van Koophandel ook veel uitschrijvingen in de categorie ‘detailhandel via postorder of internet’. Vijf voormalige webwinkeliers vertellen hun verhaal aan Twinkle.
Tekst: Arjan van Oosterhout
In de eerste helft van dit jaar schreven zich 5.345 startende verkopers op afstand in bij de Kamer van Koophandel. Het aantal uitschrijvingen in dezelfde periode lag met 2.742 ondernemingen bijna de helft lager. Toch gaat het omgerekend om 15 webwinkeliers per dag die ophouden met hun handel. Vijf voormalige webwinkeliers vertellen over gaten in de markt, stapels in de garage en ondernemersplezier.
_____
Wie: Maris Maria Renne
Webwinkel: Teitloos.nl
Periode: maart 2010 t/m februari 2014
Nu: blogger en social media & webshop coach
‘Toen ik begon met Zoetiteit.nl, die ik later met een andere shops heb gebundeld in Teitloos.nl, waren er vooroordelen. Ik was destijds een alleenstaande moeder en dan denken mensen dat je het ondernemen een beetje tussen het koken en de Teletubbies door doet. Maar ik was een lening aangegaan om mijn bedrijf tot een succes te maken en dat is het ook geworden. Ik merkte echter dat ik steeds minder toekwam aan de creatieve kant van het ondernemen, ondanks dat mijn partner in de zaak kwam werken en we een bedrijfspand betrokken. Ieder jaar maakte ik de balans op en afgelopen januari constateerde ik dat ik geen zin meer had in al dat procesmatige werk. Ik was te klein om mensen aan te nemen en ik vroeg me af of ik nog tegen de grote webwinkels wilde of kon opboksen. Ik besloot Teitloos.nl te verkopen. Het was geen gemakkelijk besluit, maar ik ben er heel blij mee. De periode als webwinkelier heeft me veel zelfvertrouwen en nuttige contacten opgeleverd. Nu ben ik actief als blogger op Haremaristeit.nl, als coach voor webshops en als adviseur op het gebied van social media. Ik zie heel veel webshops die alleen de aanbieding van de week tweeten. Daar valt een wereld te winnen.’
_____
Wie: Menno Kleijweg
Webwinkel: Groenprint.nl, Insects2eat.nl (offline)
Periode: januari 2010 t/m oktober 2012
Nu: mede-eigenaar Sayah Drinks
‘Het idee voor Insects2eat.nl ontstond op vakantie in Thailand. Ik zag voor me dat er ook in Nederland markt was voor sprinkhanen en meelwormen om te eten, en dus begon ik een webwinkel. Op dat moment runde ik met een compagnon al Groenprint.nl. We waren makelaars in duurzaam drukwerk, maar daar lag mijn passie niet. Mijn zakenpartner Michael Mijnals ging er alleen mee door en ik stortte me op de insecten. Via een agent in Zweden kon ik er aan komen. Ik ben er al vrij snel weer mee gestopt, toen een vriend me meetrok in een nieuw avontuur: spekkoeklikeur. Het was realistischer om daar een toekomst rond op te bouwen. Ik ben merkeigenaar van Sayah en feitelijk run ik nu een drankgroothandel. Het domein van Insects2eat.nl is nog wel van mij, net als een aantal gerelateerde domeinnamen. Ik baal er wel eens van dat ik veel van die url’s heb verkocht, omdat je nu merkt dat de insectenmarkt begint aan te trekken. Nog altijd komen 9 van de 10 mensen die eetbare insecten zoeken bij mij uit. Het kriebelt nog wel, maar een webwinkel doe je er niet even bij. Ik heb het voorraadbeheer bijvoorbeeld onderschat. Soms ging het opeens hard. Dan belde ik smekend naar Zweden om te vragen of ze heel snel wilde leveren.’
_____
Wie: Silvia Schakel
Webwinkel: Bigbellies.nl (offline)
Periode: maart 2011 t/m februari 2013
Nu: marketeer bij ICM Opleidingen & trainingen
‘Toen mijn zoon een geslaagde niertransplantatie had ondergaan en kort daarna mijn derde kind was geboren, wilde ik vanuit huis maatschappelijk betrokken gaan ondernemen. Ik vond een gat in de markt in online verkoop van tweedehands positiekleding. De opbrengst ging naar vijf gerelateerde goede doelen, een winstoogmerk had ik niet. Bigbellies.nl ging in maart 2011 live en het liep al snel goed. Iedere dag kwam er een mannetje van de post aan de deur, mijn huis kwam helemaal vol te liggen. Gelukkig vond ik vrijwilligers voor het logistieke proces, een fotograaf die kosteloos productfoto’s wilde maken en ruimte om een deel van de kleding uit te kunnen hangen. Het gaf allemaal onwijs veel energie, maar Big Bellies ging ook steeds meer energie kosten. Ik moest een handvol mensen aansturen en ik was vaak tot half twee ‘s nachts aan het werk. Mijn lontje werd korter en een stemmetje in mijn hoofd zei dat ik de balans kwijt was die ik juist had gezocht. Na lang wikken en wegen ben ik gestopt. De webwinkel heb ik niet verkocht, omdat het toch mijn eigen kindje is. Het domein slaapt en ik moet zeggen dat ‘t nog wel eens trekt. Het mooie van webwinkelier zijn is dat je constant aan het pionieren bent. Je kunt snel besluiten nemen, maar het is ook moeilijk om het werk af te bakenen. Toch had ik die twee jaar voor geen goud willen missen.’
_____
Wie: Jolanda Thusgaard
Webwinkel: Esgii.nl, Plus-speelgoed.nl
Periode: september 2010 t/m januari 2014
Nu: freelance e-commerce consultant
‘Toen ik een kleintje kreeg en parttime ging werken, merkte ik dat ik in drie dagen wilde doen wat ik eerder in vijf dagen deed. Na een tijdje nam ik afscheid en toen ben ik op evenementen gaan staan met viltproducten uit Mongolië. Omdat mensen me steeds vroegen of ze die producten niet ook online konden kopen, heb ik Esgii.nl geopend. Het bleek een succes, maar langzamerhand ging de uitdaging er af. Ook omdat ik met tijd- en ruimtegebrek kampte, heb ik de webwinkel verkocht. Niet veel later zag ik een andere kans voor een webwinkel. Ik wist de fabrikant van Plus-Plus speelgoed, uit het Denemarken van mijn man, over te halen om met me in zee te gaan. Ik kon de producten zonder tussenkomst van een distributeur bestellen, want die was er in Nederland nog niet. Ik koos ervoor om te knallen, met goede domeinnamen en veel free publicity. Toen er andere spelers op de markt kwamen, werd het minder leuk. Bovendien miste ik de ondernemersvrijheid die ik met Esgii wel had. De plaatjes, de fulfilment, bij Plus-Plus was dat allemaal centraal geregeld. En dus heb ik de webshop verkocht. Inmiddels heb ik twee kinderen en help ik mijn man met zijn onderneming in outsourced sales. Wekelijks krijg ik nog mail met vragen van andere webwinkeliers. Die help ik, onder andere bij verkoop van hun onderneming. Binnenkort komt daar ook een ebook van me over uit, te vinden op Webwinkel-verkopen.nl. Ik ontmoet veel stoppers die hun webwinkel niet eens proberen te verkopen, maar voor mij bleek dat bij uitstek winstgevend.’
_____
Wie: Martin Paans
Webwinkel: Eshoppen.be (offline)
Periode: april 2010 t/m maart 2011
Nu (nog steeds): Verkoper promotionele artikelen
‘Als liefhebber van gadgets bestel ik al jaren elektronicaproducten online. Zo kwam ik een jaar of vijf geleden in contact met Extremediscount.nl. Behalve scherpe prijzen had die webwinkel een afhaaloptie, handig omdat ik in België woon maar voor mijn werk naar Tilburg moet. Ik werd steeds zo enthousiast als ik daar die jonge ondernemers zag, dat het begon te kriebelen. Met een beetje hulp van een van de oprichters van Extremediscount.nl - helaas bestaat die webwinkel nu niet meer - heb ik toen een webwinkel opgezet: Eshoppen.be. Als consument kwam ik bij mijn zoektocht naar elektronica altijd bij Nederlandse webshops uit en dus profileerde ik me als Belgische speler. Daarnaast was mijn strategie om als goedkoopste uit de bus te komen in prijsvergelijkingen, bijvoorbeeld op Kieskeurig.be. Daar ging het fout, want mijn marges lagen soms onder de 5 procent. Bij een maandomzet van zeven- tot achtduizend euro verdien je dan nog geen fluit. Ondertussen had ik ook mijn baan bij een producent van promomateriaal nog en vier kinderen. Ik bestelde producten pas als ik bestellingen binnen kreeg, maar in het inpakken ging een hoop werk zitten. Mijn vrouw heeft veel tijd doorgebracht in de garage, waar ook afhalers langskwamen. Het eiste zijn tol hier in huis. Omdat we wel meer werkdruk, maar niet meer winst voorzagen, zijn we er na een klein jaar mee gestopt. Ik ben blij dat ik me niet in de schulden heb hoeven steken, doordat ik geen voorraadrisico liep.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Vijf gestopte webwinkeliers over hun ervaringen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.