De klikvergoedingen van Kieskeurig.nl zijn vanaf morgen helemaal afhankelijk van de prijs van producten. Webwinkeliers houden hun vermeldingen tegen het licht. Bol.com haalt honderdduizenden artikelen van Kieskeurig.nl.
Dat schrijft Emerce na een gesprek met Michel Schaeffer van Bol.com. De marketingdirecteur geeft aan dat de webwinkel veel producten van Kieskeurig.nl haalt, omdat de kosten niet meer opwegen tegen de baten. Coolblue zou Sanoma willen houden aan het lopende contract en anders helemaal van Kieskeurig.nl verdwijnen.
Marktconform
In een reactie laat Sanoma’s Mirelle Bos weten dat de cost per click bij duurdere producten hoger kan uitvallen, maar dat Kieskeurig.nl aantrekkelijker wordt voor verkopers van lager geprijsde artikelen. ‘We hebben onderzoek gedaan naar onze marktwaarde. Voor de kwaliteit die we leveren zijn we goedkoop. De tarieven zijn vanaf morgen marktconform’, zegt ze tegen Emerce.
'Nieuw speelveld'
Volgens de manager comparison is het logisch dat webwinkeliers reageren op de tariefswijziging en hun aanbod optimaliseren. ‘Er ontstaat een heel nieuw speelveld waarin nog meer wordt gestuurd op marketingrendement. Retailers zullen nog beter gaan kijken welke producten ze via welk kanaal aanbieden. Dat is een trend die je in de volle breedte van de markt ziet.’
Onafhankelijk van categorie
Twinkle schreef eind augustus dat Kieskeurig.nl de commissies die adverteerders moeten betalen helemaal afhankelijk maakt van de prijs van producten. Vanaf morgen gaan de vaste cpc-tarieven (cost per click) gelden, in staffels van 50 euro. Onderscheid tussen productgroepen (en hun margestructuren) wordt niet langer gemaakt, een besluit waarbij op deze site al de nodige vraagtekens zijn geplaatst.
Volgens de vergelijker van Sanoma voorziet het nieuwe model echter in een eerlijker manier van afrekenen, waarbij de waarde die het bedrijf aan leads toekent ‘in lijn ligt met de reële waarde ervan’.
Cost per sale
Behalve op basis van kliks en vertoningen kunnen klanten van Kieskeurig.nl ook afrekenen op basis van verkopen. Daartoe werd vorig najaar een directe koopoptie op de site geïntroduceerd: Checkout. De vaste commissie die Kieskeurig.nl daarvoor rekent bedraagt 2 procent. Daarnaast wordt standaard 0,99 euro aan handling-kosten in rekening gebracht.
Vergelijk.nl en Beslist.nl
Begin augustus haalde Vergelijk.nl het winkelmandje van zijn website, waarmee bij die partij een voorlopig eind kwam aan cost per sale (cps). Beslist.nl streeft er ondertussen juist naar al zijn adverteerders om te zetten naar dat afrekenmodel.
Lees ook: Kieskeurig.nl breidt uit met miljoenen producten én diensten (1 augustus 2014)
Ik blijf het een vreemde zet vinden dat partijen zoals Kieskeurig en Beslist hun afgenomen omzet uit kliks proberen goed te maken door deze kliks duurder te maken.
Uiteindelijk is dit een doodlopend pad. Het is niet zo nu op magische wijze de winkeliers meer kunnen uitgeven om een conversie binnen te halen.
In plaats van de kosten van een klik te verhogen zouden zij juist de waarde van een klik moeten verhogen. Bijv. door een echt onafhankelijk te vergelijken ipv de hoogste positie aan de hoogste bieder te gevem.
Ik sluit mij geheel bij Henk aan. Echte vergelijkingssites zijn het niet meer, wie het meest kan betalen staat bovenaan.
De prijzen die betaald moeten worden zijn totaal niet meer in verhouding, waardoor het steeds moeilijker wordt de kosten er uberhaupt uit te krijgen. Voor kleinere websites zijn dit soort site al onbetaalbaar geworden.
Ook de consument zal langzaam door gaan krijgen dat het geen echte vergelijkingssites meer zijn, maar marketingbedrijven.
Langzamerhand wordt zo ook de toegevoegde waarde van dit soort sites geheel uitgehold en zullen steeds meer retailers gaan afhaken.
Het is gewoon een arrogante boevenbende, die al jarenlang structureel prijzen verhoogt. In een neergaande economie, met dalende marges. Duidelijk is dat Sanoma Kieskeurig ziet als een cash cow en de verantwoordelijken vinden het allemaal prima. Was een kwestie van tijd voordat de val werd ingezet...