Twinkle | Digital Commerce

Michelin wijnen

2017-11-08
180101

Op donderdag 21 april schreef ik er al over: Horeca vliegt wijnsite naar de keel. Het leek met een sisser af te lopen, maar het laatste woord is er nog niet over gesproken. Er wordt gedreigd met een rechtszaak, maar hoe kansrijk is zo’n case?

Ik ben zelf geen jurist, maar ik kan wel logisch nadenken. Men kan beter de energie steken in innovatie of samenwerking. Dan heeft men geen last meer van Sterwijnenthuis.nl en misschien zelfs wel profijt.

Oogharen
Een van de oprichters van Sterwijnenthuis.nl heeft het kunstje al eerder gedaan met Zoekallehuizen.nl. Veel boze gezichten, maar alle rechtszaken werden glansrijk gewonnen aldus de medeoprichter. Als je door de oogharen heen kijkt is Sterwijnenthuis.nl exact hetzelfde. Openbare gegevens worden geconsolideerd en in een handig overzichtje en op één website gepresenteerd. Net als Zoekallehuizen.nl doet.

Keurmerk
Er is echter één verschil: makelaar en restaurant hebben voor de consoliderende websites verschillende waardes. De makelaar is geen keurmerk voor Zoekallehuizen.nl, maar het restaurant is dat wel degelijk. Het gebruik van restaurantnamen heeft direct invloed op de omzet voor Sterwijnenthuis.nl. Met andere woorden, men lift dus mee op verdiensten van de restaurants die daar alleen zelf aan gewerkt hebben. Daar kun je van alles van vinden: van slim bedacht tot ordinair jatwerk. Maar juridisch lijkt hier totaal geen vuiltje aan de lucht. Of toch wel?

Merknaam
Sterwijnenthuis lift mee op de merknamen van de restaurants, zo wordt beweerd. Nu zijn dat geen geregistreerde merknamen en dus lijkt er juridisch gezien geen probleem. Echter, de naam van het restaurant krijgt juist de waarde doordat het restaurant mag meeliften op de naam van Michelin omdat Michelin dit toestaat. De waarde zit hem niet zo zeer in de naam van het restaurant maar in de waarde van het merk Michelin. Dat is echter wél een beschermde merknaam.

Schadelijk
Wellicht dat de restauranthouders een case hebben als men kan aantonen dat men er schade van ondervindt. Dat is ook nog niet zo makkelijk. Het verhaal dat de marges ineens inzichtelijker zijn gemaakt is totaal niet steekhoudend en ook zeker niet onoorbaar. Zoek de wijnen van de wijnkaart van de sterrenrestaurants bij wijnzoekmachines als Vinopedia.com en je komt er al jaren achter dat de sterrenhoreca absurde marges rekent. Je kan bij Vinopedia.com zelfs zien dat de wijnprijzen van Sterwijnenthuis.nl niet eens concurrerend zijn. Met andere woorden: de transparantie en inzichtelijkheid in de marges is dus niet gecreëerd door Sterwijnenthuis.nl, maar is een al veel langer aanwezig fenomeen. Nog belangrijker: marges inzichtelijk maken is juridisch natuurlijk helemaal in de haak.

Er is alleen één puntje waar ik niet uitkom en dat heeft te maken met de juistheid van de informatie.

Op 17 juni verzond Sterwijnenthuis.nl het volgende Twitter bericht:

“…Liever rode wijn? Kies net als de Librije*** voor…”

Waarop Jonnie Boer van de Librije via Twitter antwoordde:

“…@Sterwijnenthuis Sorry die wijn heeft de librije al lang niet meer Verkeerde info Jammer ….”

Voor Sterwijnenthuis.nl is het heel erg moeilijk de juiste gegevens te presenteren. In hoeverre moet men de waarheid spreken? In hoeverre is het foutief koppelen van wijnen aan de restaurateur schadelijk voor de restaurateur? Mogen andere wijnsites dan ook zomaar foutief roepen dat een bepaalde wijn geschonken wordt bij de Librije?

Innovatie
Achterhoedegevechten zijn goed voor de portemonnee van advocaten. Dat geld hadden de restaurateurs in kunnen zetten ten behoeve van innovatie. Het is voor mij onbegrijpelijk dat restaurateurs zo weinig doen met een product dat een significant deel uitmaakt van hun omzet. Hoe moeilijk is het om online een wijnwinkeltje te koppelen aan de eigen website, waarbij het hele assortiment verkocht wordt. Orders worden automatisch doorgestuurd naar de importeurs en de importeurs pakken de boel in en sturen het netjes op.

Yoox.com model
En waarom niet nog verder innoveren? Kies dan voor het Yoox.com model, waarbij ieder restaurant zijn eigen webwinkel heeft, en alle wijnen van alle restaurants (al dan niet internationaal) geconsolideerd worden in één grote winkel al dan niet in co-branding met Michelin. Dit gaat ongetwijfeld additionele omzet opleveren. Zelfs zoveel dat inkoopprijzen onder druk komen te staan en de achterlijke marges in restaurants normale vormen kunnen gaan aannemen. Van lage volumes en hoge marges, naar hoge volumes en lage marges… Geloof me: lagere marges dan Sterwijnenthuis.nl.

De kosten? De  ROI (return on investment) van een paar maanden… misschien wel een paar weken!

Dat allemaal heet Business Model Innovation. Dus Tom Poes, ophouden met zeuren en verzin een list! You go, restaurateurs!