Google maakt het voor bedrijven gemakkelijker om de telefoontjes van consumenten te meten die na een bezoek op de website zijn gepleegd en het gevolg zijn van een klik op een externe advertentie van de onderneming. AdWords kan laten zien welke ads voor (wat voor soort) telefoontjes zorgen.
Google noemt zijn nieuwe tool Website Call Conversions. Het zoekmachinebedrijf maakte het eerder al mogelijk om telefoongesprekken uit externe click-to-call advertenties te meten. Bij de nieuwe functie gaat het om telefoontjes die gepleegd worden nadat een consument op de advertentie van het bedrijf heeft geklikt en de website betreden heeft.
Uniek nummer
De adverteerder, bijvoorbeeld een retailer, plaatst de Website Call Conversions-code op zijn (mobiele) website, waardoor bij elke klik op de AdWords-advertentie een uniek Google forwarding number wordt gegenereerd. Dit telefoonnummer ziet de betreffende consument tot 90 dagen na de advertentieklik op de retailer’s website staan, zodat hij individueel gemeten kan worden.
Waarde toekennen
Naast het standaard meten van het aantal telefoongesprekken en de duur van de gesprekken, kan de retailer in AdWords ook een ‘waarde’ geven aan de verschillende pagina’s binnen zijn website. Google geeft zelf als voorbeeld dat een autodealer meer waarde hangt aan telefoontjes die gedaan worden aan de hand van het nummer op de testritpagina, dan aan dat op de homepage.
Niet in Nederland
Call Conversions is momenteel alleen te gebruiken door bedrijven in landen waar Google’s forwarding numbers beschikbaar zijn: Australië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Of de tool ook naar Nederland komt is onbekend.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Google meet telefoontjes op site voortkomend uit advertenties
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.