DPD heeft voor Duitse webshoppers de dienst ‘Paketnavigator’ geïntroduceerd, een soort digitale afstandsbediening voor pakketleveringen. Behalve via Paketnavigator.de is de service ook via mobiele apps beschikbaar.
De vergelijking met de afstandsbediening, gemaakt door vaktitel Post&Parcel, moet uitdrukken dat Duitse webshoppers vergaande mobiele controle krijgt over de verzending van pakketjes. Zij kunnen tot kort voor de geplande levering nog alternatieve bezorgadressen opgeven, of alsnog kiezen voor click & collect. Ook kunnen ze aangeven op welke veilige plaats bij hun huis de bezorger een pakketje mag droppen:
DPD Predict
Met zijn dienst Predict investeerde DPD in verschillende landen al in het aflevergemak van webshoppers. In ons land verkleinde DPD Pakketservice de tijdvakken voor afleverprognoses onder die naam van drie naar één uur; webshoppers kunnen tot op het uur nauwkeurig zien wanneer ze hun weborders mogen verwachten. ‘Dit willen we naar vijftien minuten brengen’, vertelde DPD's José van Lent twee maanden geleden op Logistiek & E-commerce.
Laagdrempelig
De pakketnavigator is bedoeld om de beschikbare logistieke mogelijkheden laagdrempeliger te maken voor webshoppers, om te beginnen in Duitsland. DPD, waarin de volle La Poste-dochter GeoPost een meerderheidsaandeel heeft, wil zijn aandeel op de Duitse pakketmarkt in vier jaar tijd verdubbelen, tot 15 procent. DPD concurreert bij onze oosterburen onder andere met marktleider Deutsche Post DHL, met Hermes en met GLS.
" Zij kunnen tot kort voor de geplande levering nog alternatieve bezorgadressen opgeven, of alsnog kiezen voor click & collect. "
Hoe is dit mogelijk als ze kaart met pincode nog niet in de bus hebben ontvangen? Krijgt de klant dit per SMS o.i.d.?
https://www.paketnavigator.de/iuv/start.jsf;jsessionid=CB061FF3FE6CAA946BEF09C003685696.node4
@Henk Spijkers: daar heb je een goed punt. De service werkt nu voor webshoppers waarvan het e-mailadres door merchants is verstrekt aan DPD. Zij krijgen een bericht van DPD, waarmee ze hun voorkeuren kunnen bijstellen. Verder doet de navigator dienst bij tweede leveringen (e.v.). Overigens wil DPD gaan werken met eigen registraties, waardoor webshoppers standaard aanpassingen kunnen doen voor de eerste levering.
Uit het persbericht (Engelse versie):
'At present there are two possibilities for managing parcel deliveries using the Parcel Navigator. Today many consignees already receive an advance email providing them with a direct link to the Parcel Navigator, so that they can redirect their shipment if necessary. The only requirement is that the consignor should automatically transmit the relevant consignee data to DPD. In addition the Parcel Navigator can be used by all consignees who are not located at home when the first delivery attempt is made. In this case the delivery driver leaves a parcel notification card which enables the consignee to access the Parcel Navigator by QR code or the individual parcel notification number. Optional registration of consignees is planned for the future, so that they will be able to take advantage of the Parcel Navigator even before the first delivery attempt is made.'