De laadtijden van grote e-commerce sites zijn in een jaar tijd fors opgelopen, blijkt uit een inventarisatie van Radware. Dat komt vooral doordat pagina’s veel zwaarder zijn geworden, gemiddeld 67 procent. Afbeeldingen vormen een grote ‘performance drain’.
Radware, een leverancier van oplossingen voor datacenters, bekeek de laadtijden van de honderd grootste shopping sites volgens Alexa. De mediale laadtijd van hun sites nam met 49 procent toe, van 7,2 naar 10,7 seconden. De median time to interact (TTI), de tijd die verstrijkt voor de primaire content van een pagina in beeld komt, nam iets minder hard toe: van 4,9 tot 6,2 seconden (plus 29 procent).
100 verzoeken per klik
Volgens Radware is de door het bedrijf geïntroduceerde interactietijd (TTI) belangrijker voor websites dan de complete laadtijd. Uit de peiling blijkt dat er al gauw 4,5 seconden zitten tussen het laden van de belangrijkste en alle site-onderdelen. In de wetenschap dat pagina’s gemiddeld tweederde zwaarder zijn geworden - 1.677 kb nu versus 1.007 kb vorig jaar - is dat niet vreemd. Een enkel bezoek gaat inmiddels gepaard met 100 serververzoeken, tegenover 82 vorig jaar.
14 van de 100 acceptabel
Volgens Radware laden slechts 14 van de 100 shopping sites hun belangrijkste content binnen de acceptabele grens van 3 seconden. Bij 17 sites lag de interactietijd boven de 10 seconden. Radware noemt fotocompressie als een vaak vergeten methode om laadtijden te bespoedigen.
U kunt Radware’s ‘State of the Union’ over performance, met onder andere 15 oplossingen vpoor snellere sites, hier opvragen.
Laadtijd is zo belangrijk voor omzetten en online verkoop! Het valt mij ook op dat grote partijen vaak lange laadtijden hebben. Ook de Magento kenners onder ons, waar ik er zeker 1 van ben, kent vaak langere laadtijden. Log systeem en zelfs met nieuwste technieken wordt hij steeds wat trager. Niet alleen Magento is hier debet aan maar ook andere software pakketten. Hangt ook vaak samen met nieuwe toepassingen die veel webwinkeliers erin willen hebben voor emailmarketing, Google producten, Social media toeters en bellen etc. Allemaal traagmakers. Vorig jaar in de Twinkle Top 100 ook de laadtijden gezien en schrok er erg van.
Naar aanleiding van dit artikel publiceerden wij vanmorgen een klein onderzoek naar de laadtijden van Nederlandse webwinkels (top8) op basis van de Twinkle100.
Verrassend is om te zien dat Nederlandse webwinkels met responstijden (onbekend welke methodiek Radware exact heeft gebruikt) vele malen beter scoort dan de Top 100 van Alexa.
https://www.webwinkelpro.nl/gemiddelde-laadtijd-top-8-webwinkels-van-nederland
David, uiteraard zijn metingen ook afhankelijk van de meetapparatuur. Maar ik zie je reactie toch ook als reclame maken van je eigen onderneming. Jammer.
Hoi Jasper,
Ik ben lid van de Twinkle nieuwsbrief en lees heel veel artikelen. Soms haak ik daar op in en doe ik dan mijn eigen onderzoek en schrijf daar een artikel over. Uiteraard is dat artikel geschreven vanuit mijn eigen oogpunt en vanuit mijn functie.
Het artikel dat ik schreef koste mij 5 uur, niet iets wat ik even in elkaar knal om aandacht te trekken. Maar een gedegen onderzoek naar de laadtijden van de betreffende website. Onderaan het artikel heb ik vervolgens ook enkel van onze eigen sites gemeten om te vergelijken.
Ik hoop van harte dat er ook lezers zijn die de meerwaarde van het artikel inzien omdat de top 100 wereldwijd voor ons land mogelijk niet relevant is. Het is juist zo leuk om te weten hoe sites in Nederland het doen.